گواتر و اختلال عملکرد تیروئید در دانش آموزان

چکیده:
زمینه و هدف
هر نوع بزرگی غده تیروئید گواتر نامیده می شود. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی گواتر و اختلال عملکرد تیروئید در دانش آموزان 7-18 ساله شهر بجنورد انجام شد.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود که بر روی 176 دانش آموز 7-18 ساله مدارس شهر بجنورد در سال 1390 انجام شد. تمامی دانش آموزان توسط فوق تخصص غدد درون ریز مورد معاینه بالینی قرار گرفتند. جهت اندازه گیری سطح هورمون های غده ی تیروئید و TSH از دانش آموزان نمونه خون گرفته شد. سپس داده های توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و نحلیل قرارگرفت. از آزمون مجذور کای، تست دقیق فیشر، تی تست و رگرسیون لوجستیک برای آنالیز داده ها استفاده گردید.
یافته ها
طبق معاینات بالینی انجام شده، 4/28 % از دانش آموزان تیروئید با سایز غیر نرمال (گواتر) داشتند. گواتر در 1/26 % آنها از نوع درجه 1 و در 3/2 درصد از نوع درجه 2 بوده است طبق نتایج آزمون های عملکرد تیروئید 38 نفر (6/21 %) از دانش آموزان هیپوتیروئیدی ساب کلینیکال داشتند که از نظر توزیع جنسی، هیپوتیروئیدی ساب کلینیکال در 26 % دختران و 2/18 % پسران مشاهده شد که از این لحاظ بین دختران و پسران تفاوت معنی دار آماری مشاهده گردید (021/0=p).
نتیجه گیری
در این مطالعه فراوانی گواتر در دانش آموزان شهر بجنورد در حد متوسط می باشد لذا به نظر می رسد مصرف نمک یددار، قادر به پوشش کامل و تامین نیاز کل جمعیت برای پیشگیری موثر از بروز گواتر در این منطقه نباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
829 تا 836
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!