افزایش سمیت داروهای شیمی درمانی با رتینوئیک اسید تمام ترانس بر روی سلول های CD44

چکیده:
سابقه و هدف
در مطالعات اخیر علت مقاومت تومور مری به داروهای شیمی درمانی، وجود سلول های CD44 تمایز نیافته بیان شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات تمایز گری ′′رتینوئیک اسید تمام ترانس′′ برای کاهش مقاومت تومور ها به شیمی درمانی و همچنین بهبود اثر سمیتی آنها می باشد.
مواد و روش ها
دراین مطالعه تجربی سلول های CD44+ و CD44-با روش MACS از رده سلولیKYSE-30 جدا گردید. اثرات سمیتی تیمار رتینوئیک اسید با سیس پلاتین و رتینوئیک اسید با 5-فلورواوراسیل به طور مجزا بر روی دو گروه سلولی CD44+ و CD44- بررسی و سمیت سلولی با استفاده از روش تعیین فعالیت متابولیکی، رنگ آمیزی آکریدین اورنج/ اتیدیوم بروماید و فلوسایتومتری تعیین گردید.
یافته ها
شناساگر CD44 در 6/25 درصد از جمعیت رده سلولی KYSE-30 بیان شده بود. یافته های حاصل از روش فلوسایتومتری نشان داد که تیمار ترکیب رتینوئیک اسید با داروها باعث افزایش توقف سیکل سلولی در سلول های CD44+ شد (0/05 p<) اما در سلول های CD44- چنین اثری را نشان نداد . روش تعین فعالیت متابولیکی افزایش مرگ میر سلولی به همراه کاهش IC50 و رنگ آمیزی آکریدین اورنج/ اتیدیوم بروماید افزایش درصد سلول های آپوپتوز اولیه و ثانویه در سلول های CD44+ نشان داد اما در سلولهای CD44- این اثرات فقط در ترکیب رتینوئیک اسید با سیس پلاتین مشاهده شد. (0/05 p<)
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که رتینوئیک اسید تمام ترانس، باعث افزایش سمیت داروهای سیس پلاتین و 5- فلورواوراسیل بر روی سلول های CD44+ گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!