افزایش سطح سرمی اآبایین اندوژن در مدل آلزایمر القایی توسط تزریق داخل بطنی استرپتوزوسین

چکیده:
سابقه و هدف
سطح سرمی فاکتورهای شبیه دیژیتال یا مهار کننده های پمپ سدیم، در بسیاری از شرایط پاتولوژیک افزایش می یابد. کاهش فعالیت پمپ سدیم به واسطه اولیگومرهای آمیلوئید بتا قبلا گزارش شده اما مکانیسم دقیق آن مشخص نیست. لذا این مطالعه به منظور بررسی تغییرات سطح اآبائین اندوژن سرم و سدیم CSF در مدل حیوانی آلزایمر القایی با تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین طراحی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 48 سر رت نر به طور تصادفی به گروه های سالین و استرپتوزوتوسین 2، 7 و 14 روز تقسیم شدند. مدل آلزایمر با تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین به میزانmg/kg 3 در روزهای اول و سوم القاء شد. نمونه CSF از فضای Cisterna magna و نمونه خون از ورید دمی گرفته شد و تغییرات سطح اآبائین سرم و سدیم CSF در گروه های آزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بررسی مورفولوژی نورونها و حضور پلاک های آمیلوئید به ترتیب از رنگ آمیزی کرزیل ویوله و قرمز کونگو استفاده شد.
یافته ها
سطح سرمی اآبائین در گروه هایی که استرپتوزوتوسین دریافت کردند در روز 2 (0/05±0/2 در برابر 0/04±0/54 نانوگرم بر میلی لیتر)، روز 7 (0/02±0/3 در برابر 0/06±0/59 نانوگرم بر میلی لیتر) و روز 14 (0/07±0/2 در برابر 0/08±0/65 نانوگرم بر میلی لیتر) پس از تزریق استرپتوزوتوسین، بطور معنی داری نسبت به گروه های سالین افزایش نشان داد(0/05 p<). همچنین افزایش سدیم CSF در گروه استرپتوزوتوسین 2 روز نسبت به گروه های سالین معنی دار بود 9/2±142/6 در برابر 3/2±150/6 (0/05>p). با این وجود در گروه های استرپتوزوتوسین 7 و 14 روز علیرغم یک روند افزایشی، تفاوت معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری
دراین مطالعه افزایش سطح اآبائین اندوژن سرم نشانه ای از تغییرات پاتولوژیک زودهنگام در فعالیت پمپ سدیم است و به عنوان هدف درمانی بالقوه پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!