تاثیر ژل رویال بر تمایز سلول های بنیادی به سلول های شبه عصبی در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
سابقه و هدف
سلول های بنیادی کارسینومایی 19P توانایی تمایز به سلولهای سه لایه جنینی را دارند. از آنجائیکه سلولهای تمایز یافته می توانند باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی شوند. لذا این تحقیق با هدف بررسی تمایز سلولهای بنیادی P19 به سلولهای عصبی تحت تاثیر ژل رویال صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه بنیادی-کاربردی اجسام شبه جنینی حاصل از کشت معلق سلولهای P19 به ظرفهای ژلاتینه منتقل شده و سپس در شش گروه با غلظتهای 25، 50، 100، 150، 200 و 300 mg/ml ژل رویال قرار گرفتند. برای هر گروه پنج خانه در نظر گرفته شد. بررسی مورفولوژی سلولهای تمایز یافته با استفاده از رنگ آمیزی اختصاصی کرزیل ویوله انجام گرفت. ردیابی بیان پروتئینهای ویژه سلولهای عصبی مانند سیناپتوفیزین و بتاتوبولین III با استفاده از ایمنوفلورسنس انجام شده و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده سلولهای تیمار شده با ژل رویال به رنگ آمیزی اختصاصی سلولهای عصبی پاسخ مثبت دادند. میانگین درصد تمایز سلولی در غلظتهای مختلف ژل رویال به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل منفی (با میانگین درصد تمایز سلولی2/3±9) بوده است. بالاترین درصد تمایز سلولی در گروه های تیمار شده با غلظتهایmg/ml 200و300 (با میانگین در صد تمایز سلولی 4/8±98 و 2/2±99/3) مشاهده شد (0/05 p<). میانگین درصد سلولهای تمایز یافته گروه تیمار با غلظت 200 mg/ml تفاوت معنی داری با گروه تیمار با غلظت 300 mg/ml نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که سلولهای P19 توانایی تمایز به سلولهای عصبی را دارند و می توانند به عنوان منبعی در سلول درمانی بیماری های عصبی استفاده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!