الگوی اپیدمیولوژیکی انواع عفونت های قارچی جلدی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان رازی تهران، سال 1393

چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های قارچی جلدی، جزء عفونت های شایع هستند که بافت های کراتینیزه (پوست، مو و ناخن) را گرفتار می کنند. درماتوفیت ها، مهم ترین و فراوان ترین عوامل قارچی جلدی محسوب می شوند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی درماتوفیت ها و شیوع انواع کچلی در استان تهران، به منظور تشخیص و درمان بهتر بیماران انجام شد.
روش بررسی
508 بیمار مشکوک به عفونت درماتوفیتی پس از معاینات بالینی جهت تشخیص قطعی به آزمایشگاه قارچ شناسی بیمارستان رازی در شهر تهران معرفی شدند و سپس با انجام آزمایش مستقیم و کشت روی لام (Slide culture) و در نهایت بررسی های مولکولی، نوع قارچ عامل عفونت تشخیص داده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری کای اسکوئر در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از تعداد 161 نمونه مثبت به دست آمده، 73 مورد (3/45%) از بیماران، مونث و 88 مورد (7/54%)، مذکر بودند. متوسط سنی مبتلایان، 42 سال بود. از این تعداد، بیشترین نوع کچلی با 71 مورد (1/44%) مربوط به کچلی پا و کمترین نوع کچلی مربوط به کچلی صورت با 1 مورد (6/0%) گزارش شد. بیشترین درماتوفیت جداشده، ترایکوفیتون منتاگروفایتیس و کمترین آن، میکروسپوروم فروجینوم بود.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، عفونت های درماتوفیتی در نواحی مختلف بدن، به خصوص پا و کشاله ران به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی در شهر تهران محسوب می شوند. طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، به ویژه برای گروه های سنی بالای 20 سال با هدف پیشگیری اولیه و ثانویه در جهت کاهش موارد درماتوفیتوزیس، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!