تاثیر مکمل گیاهی بادرنجبویه بر نشانه های یائسگی زنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
زنان با وارد شدن به دوران یائسگی با طوفانی از علائم و نشانه های مختلف روبه رو می شوند که برخی از این علائم می توانند آزاردهنده باشند و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهند. آن ها جهت برطرف کردن این مشکلات از روش های مختلفی بهره می برند که مکمل های گیاهی از آن جمله اند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مکمل گیاهی بادرنجبویه بر نشانه های یائسگی زنان انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی سه سو کور است که بر روی 60 زن یائسه ی 45 تا 60 ساله انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامه ی مشخصات فردی، ابزار معیار سنجش یائسگی (MRS) و برگ چک لیست ثبت مداخلات بود. نمونه ها پس از تکمیل رضایت نامه ی آگاهانه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نمونه ها در گروه مداخله کپسول های بادرنجبویه و در گروه کنترل دارونما را به مدت هشت هفته دو بار در روز مصرف کردند. آن ها یک و دو ماه بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنووا و آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین نمره ی علائم یائسگی در گروه مصرف کننده ی بادرنجبویه یک ماه بعد از مداخله 2/37±12/26 بود و در گروه دارونما 3/07±16/56 بود که تفاوت آماری معنی داری داشت (0/02=p). همچنین دو ماه بعد نیز میانگین نمره ی علائم یائسگی در گروه بادرنجبویه 2/06±12/23 و در گروه دارونما 3/04±16/16 به دست آمد که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری داشت (0/004=p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از گیاه بادرنجبویه علائم جسمانی، روانی، ادراری و تناسلی را در زنان یائسه کاهش داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1325 تا 1336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!