بررسی وجود ارتباط بین درد پس از عمل جراحی برداشت رحم و تخمدان و سطوح سرمی آنزیم کراتین فسفوکیناز در گربه

چکیده:
زمینه مطالعه
ارزیابی درد در دام های کوچک به دلیل عدم توانایی در بیان درد و فقدان وجود سیستم واحد جهانی سنجش درد همواره با چالش همراه بوده است. مشخص شده است که بین افزایش برخی از پارامترهای بیوشیمیایی خون و میزان درد پس از عمل جراحی رابطه مستقیم وجود دارد.
هدف
هدف از این مطالعه ارزیابی تغییرات میزان آنزیم کراتین فسفوکیناز سرم و همچنین احتمال وجود رابطه آماری بین تغییرات این آنزیم و درد پس از عمل جراحی در گربه ها بود.
روش کار
برداشت رحم و تخمدان به روش معمول جراحی از خط وسط در 24 گربه ماده سالم انجام شد. سطوح سرمی هورمون کورتیزول، آنزیم کراتین فسفوکیناز و گلوکز، در پیش از جراحی و 1، 3 و 24 ساعت پس از جراحی اندازه گیری شد. همچنین میزان درد پس از عمل جراحی با استفاده از مقیاس سنجش درد بصری VAS در 1 ، 3 و 24 ساعت پس از جراحی ثبت شد. داده ها به کمک آزمون آنالیز داده های تکراری و همچنین استفاده از ضریب اسپیرمن برای بررسی احتمال وجود رابطه بین میزان آنزیم کراتین فسفوکیناز و درد پس از عمل جراحی آنالیز شد.
نتایج
میزان درد به صورت معنی داری در تمامی گربه ها در 1 و 3 ساعت پس از جراحی افزایش یافت (0.001=p). میزان هورمون کورتیزول و آنزیم کراتین فسفوکیناز پس از جراحی به صورت معنی داری نسبت به مقادیر پیش از جراحی افزایش یافت (0.001>p). نتایج نشان داد که در 24 ساعت پس از جراحی میزان آنزیم کراتین فسفوکیناز همچنان نسبت به میزان پیش از جراحی به صورت معنی داری بالاتر بود. رابطه مستقیم معنی داری بین میزان درد پس از عمل و میزان آنزیم کراتین فسفوکیناز مشخص شد (0.05>p).
نتیجه گیری نهایی: رابطه مستقیم معنی داری بین میزان درد پس از عمل جراحی و سطوح سرمی هورمون کورتیزول و آنزیم کراتین فسفوکیناز در ساعات اولیه پس از جراحی مشاهده شد. آنزیم کراتین فسفوکیناز می تواند به عنوان شاخصی در سنجش درد در ساعات اولیه پس از عمل در گربه ها که درد در میزان حداکثر می باشد استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!