بررسی ویژگی های لجن تصفیه خانه آب و امکان سنجی کاربرد آن بر اساس استانداردهای زیست محیطی؛ مطالعه موردی تصفیه خانه آب شهید بهشتی همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تصفیه آب در تصفیه خانه ها منجر به تولید حجم زیادی از انواع لجن ها می شود که جزء جامدات زائد محسوب شده و می بایستی جهت جلوگیری از اثرات زیست محیطی به شکل مناسب و منطقی مدیریت شوند. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های لجن تصفیه خانه آب و امکان سنجی کاربرد آن بر اساس استانداردهای زیست محیطی؛ مطالعه موردی تصفیه خانه آب شهید بهشتی همدان انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه مقطعی، نمونه برداری از لجن تصفیه خانه آب شهید بهشتی طی یکسال و در فصول تابستان، پائیز و زمستان 93 و بهار 94 انجام گرفت. روش های نمونه برداری و انجام آزمایشات مطابق روش های استاندارد انجام شد.
نتایج
میانگین غلظت پارامترهای جامدات کل (TS)، جامدات معلق (TSS) و جامدات محلول (TDS) به ترتیب برابر 21042، 20012 و 1040 میلی گرم بر لیتر اندازه گیری شد. در بین فلزات سنگین اندازه گیری شده، بیشترین غلظت ها مربوط به فلزات سنگین آلومنیوم، آهن، منگنز و روی با مقادیر به ترتیب 1240، 853، 522 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم جامدات خشک می باشد. همچنین غلظت های اندازه گیری شده برای کادمیوم بیشتر از حد مجاز استاندارد جهت مصارف کشاورزی و تخلیه به محیط زیست می باشد و میانگین غلظت نیکل نیز بیشتر از استاندارد توصیه شده جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و زمین پارک می باشد. ضمن اینکه غلظت ها در دوغاب لجن نسبت به لجن خشک شده بیشتر می باشد.
نتیجه نهایی: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه می توان گفت که آلودگی به فلزات سنگین در نمونه های لجن دوغاب نسبت به لجن خشک شده بیشتر است. بنابراین، در صورت تخلیه به محیط زیست بهتر است که بصورت لجن خشک دفع شود. همچنین چون این لجن به طور معمول در محیط زیست دفع می شود، پیشنهاد می گردد به صورت معمول نمونه هایی جهت اندازه گیری فلزات سنگین و سایر پارامترهای مرتبط مورد آزمایش قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!