بررسی تکرار پذیری و اعتبارسنجی روش اولتراسونوگرافی دراندازه گیری طول وزاویه ی فاسیکل و ضخامت عضلات اسکلتی حین انقباض: مرور سیستماتیک

چکیده:
مقدمه واهداف
در سالهای اخیر، در تحقیقات بیومکانیکی و بیوفیزیولوژیکی از اولتراسونوگرافی به شکل گسترده ای برای اندازه گیری تغییرات مولفه های ساختاری عضله اسکلتی همانند طول و زاویه فاسیکل و ضخامت عضله به منظور تخمین میزان نیروی عضله استفاده شده است. در این مطالعه مروری سعی گردیده است که بشکل نظام مند به بررسی وجود تکرارپذیری و اعتبارسنجی روش اولتراسونوگرافی در ارزیابی مولفه های ساختاری عضله اسکلتی انسان حین انقباض پرداخته شود.
مواد و روش ها
در این مرور، جستجوی مطالعات انجام شده در فاصله زمانی سالهای 1995 تا آگوست 2014 در پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی Pubmed، Google Scholar، Ovid Springer، ProQuest و CINAHL انجام شد. کلید واژگان Reliability، Validity ،Muscle structure ، Fascicle Angle ،Contraction ، Ultrasonography برای جستجو مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
با استفاده از واژه های کلیدی بالا و پس از حذف مقالات تکراری، 109 مقاله به دست آمد و پس از بررسی عنوان مقالات 40 مقاله انتخاب شد که پس از بررسی چکیده و متن مقالات و نتایج حاصل از آنها، 28 مقاله همه متن که دارای معیارهای ورود بودند در جداول مجزا ارائه شدند. شاخص های آماری مورد استفاده در مقالات همانند مقادیر ICC ،CV SEM ،r در کلیه مطالعات بررسی شد. تکرار پذیری روش اولتراسونوگرافی درمورد تخمین تغییرات ساختار عضله، زاویه فاسیکل بترتیب در 14 و 8 مقاله بررسی گردید ونتایج شامل تکرارپذیری بالای اولتراسونوگرافی طی انقباضات ایزومتریک و ایزوتونیک (ICC=0.75- 0.99) بود. در یک مورد تکرارپذیری اولتراسونوگرافی میزان0.6= ICC بود که مربوط به فعالیت دینامیکی عضله بود. بعلاوه، مطالعاتی که روش اولتراسونوگرافی را با MRI یا EMG مقایسه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبارسنجی روش اولتراسونوگرافی در 7 مقاله بررسی گردیدکه مقادیر، سازگاری خوب تا بالای این روش را در به تصویر کشیدن فعالیت ایزومتریک و یا دینامیکی عضلات نشان داد.
نتیجه گیری
مرور نشان داد که اولتراسونوگرافی ابزاری معتبر با روایی دلخواه برای ارزیابی پارامترهای معماری مانند طول و زاویه فاسیکل و ضخامت عضله اسکلتی در افراد سالم و دچار اختلال عملکرد در انواع انقباضات در وضعیت های متفاوت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!