مقایسه استحکام عرضی رزین پلی متیل متاکریلات، تقویت شده با سیم Stainless Steel، مش فلزی و فایبر پلی اتیلن

چکیده:
زمینه و هدف
شکستن پروتز در اثر حوادث یا ناهماهنگی اکلوژن از ضعف های رزین های آکریلی پلی متیل متاکریلات می باشد. به همین علت محققان در صدد یافتن روش هایی جهت بالا بردن استحکام عرضی این مواد بوده اند. تاکنون روش های متفاوتی شامل استفاده از کو پلی مرها، عواملCross-Linking ، تقویت کننده های فلزی و فایبرها جهت بالا بردن خواص مکانیکی این مواد ابداع شده است. در مورد مواد تقویت کننده جدیدتر، از جمله فایبرهای پلی اتیلن تحقیقات محدود و نتایج متناقض می باشد. هدف از انجام این تحقیق، مقایسه میزان استحکام عرضی بین این روش با دو روش دیگر (سیمS.S و مش فلزی) جهت تقویت رزینPMMA می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق 40 نمونه رزین PMMA ساخته شده و در چهار گروه ده تایی تقسیم بندی شد. در گروه اول از هیچ نوع تقویت کننده ای استفاده نشده و به عنوان گروه شاهد منظور گردید. در سه گروه دیگر به ترتیب از سیم فلزی به قطر 0.1 میلی متر، مش فلزی به ضخامت 3/0 میلی متر و فایبر پلی اتیلن از نوع Fiber-braid جهت تقویت نمونه ها استفاده شد. در نهایت این نمونه ها با استفاده از تست 3-Point Loading تحت اعمال نیرو تا موقع شکستن قرار گرفتند.
یافته ها
متوسط میزان استحکام عرضی گروه شاهد MPa 78.37 و سه گروه دیگر به ترتیب: MPa 80.25، MPa 79 و MPa 78.56 محاسبه شد، ولی این میزان افزایش در هیچکدام از گروه ها از نظر آماری معنادار نبود (0.05> p).
نتیجه گیری
افزایش 2.5%، 0.8% و 0.25% به ترتیب برای گروه های تقویت شده با سیم استینلس استیل، مش فلزی و فایبر پلی اتیلن، تاثیر قابل ملاحظه در بهبود استحکام عرضی رزین آکریلی PMMA ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!