تومورهای اولیه قلبی: تجربه 5 ساله مرکز جراحی قلب سیدالشهدا ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
تومورهای اولیه قلبی، تومورهای نادری هستند و میزان شیوع آن در مطالعات اتوپسی حدود 017/0 تا 19/0 درصد می باشد. تشخیص و درمان به موقع تومورهای اولیه قلبی اهمیت ویژه ای در کاهش مرگ ومیر و عوارض آن ها دارد. در این مطالعه تجربه بالینی 5 ساله ما در اعمال جراحی تومورهای داخل قلبی بررسی می شود.
مواد و روش کار
در این مطالعه، به صورت گذشته نگر تعداد 3245 بیماری که مابین دی ماه سال 1388 تا آذرماه 1393 تحت اعمال جراحی قلب قرار گرفته بودند بررسی شده و اطلاعات حاصل از 13 بیمار که به علت تومور قلبی جراحی قلب باز شده بودند جمع آوری شده و تحت آنالیز قرار گرفت. در تمام بیماران جراحی از طریق برش استرنوتومی میانی و پمپ قلبی-ریوی انجام شده بود.
یافته ها
شیوع اعمال جراحی قلبی به علت تومورهای اولیه قلبی حدود 4/0 درصد از کل جراحی های قلبی بود. از 13 بیمار جراحی شده، 6 مورد(2/46 درصد)زن و 7 مورد (8/53 درصد)مرد بودند. متوسط سن بیماران 2/16 ±1/55 سال (15 تا 82 ساله)بود. علائم بالینی تیپیک شامل حوادث آمبولیک مغزی (8/30 درصد) و علائم نارسایی قلبی (2/46 درصد) بود. در 3 بیمار(23 درصد)تشخیص تومورها به صورت یافته اتفاقی بود. میکسوم شایع ترین تشخیص بوده (6/84 درصد) و به طور تیپیک دهلیز چپ را درگیر کرده بود(8/81 درصد). تومور بدخیم در یک مورد (7/7 درصد) دیده شد. میانگین اندازه تومور در بزرگ ترین قطر خود 2/5 سانتی متر بود.3 بیمار (23 درصد)تحت عمل جراحی دیگر هم زمان با رزکسیون تومور قرار گرفته بودند. میکسوم نوع پاپیلری در 5/54 درصد ( 6 مورد از کل 11 مورد میکسوم) گزارش شده و به طور قابل توجهی با حوادث آمبولیک مغزی قبل از عمل در ارتباط بود. موردی از مرگ ومیر بیمارستانی در دوره بعد از عمل وجود نداشت. مدت زمان پیگیری بعد از عمل بیماران حدود 6 تا 44 ماه(میانگین 23 ماه)بود. فقط یک بیمار با سابقه جراحی به علت تومور بدخیم قلبی حدود 2 سال بعد از عمل فوت کرده بود. در هیچ کدام از موارد میکسوم عود وجود نداشته و در آخرین ویزیت این بیماران، تمام موارد ازنظر عملکردی در کلاس 1 و 2 بودند.
بحث و نتیجه گیری
در بیماران با تومورهای قلبی خوش خیم، رزکسیون جراحی نتایج عالی به دنبال داشته و جراحی برای میکسوم قلبی موربیدیتی و مورتالیتی طولانی مدت اندکی دارد. تومورهای بدخیم به عنوان چالشی مطرح هستند که علیرغم کنترل موضعی خوب تومور بیمار، بقای بیماران به علت عود موضعی و بیماری متاستاتیک محدود می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!