مقایسه دو روش تشخیصی سرولوژی و تست اوره آز سریع هلیکوباکترپیلوری در کودکان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به اینکه عفونت هلیکوباکترپیلوری التهاب مخاط معده و دوازدهه، خطر زخم معده و اثناعشر و نیز آدنوکارسینوم معده را در کودکان افزایش می دهد، در این تحقیق به منظور ارزیابی دقت دو روش سرولوژی و آندوسکوپی برای تشخیص این عفونت بر روی کودکان مراجعه کننده به بیمارستان انجام گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه از انواع مطالعات تست-تشخیصی بوده که به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل کودکان 2 تا 15 سال می باشد که به دلیل درد مزمن شکم و سرولوژی مثبت آنتی هلیکوباکترپیلوری به بیمارستان مراجعه کرده بودند. بعد از اخذ رضایت کتبی از والدین، بیماران تحت آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی قرار گرفتند. بیوپسی برای تست اوره آز سریع و هیستوپاتولوژی گرفته شد. هیستوپاتولوژی تست استاندارد طلایی تلقی گردید و اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS 21 پردازش و مورد آنالیز قرار گرفت. از آزمون کای اسکوار جهت مقایسه متغیرها استفاده گردید. محل انجام این مطالعه بیمارستان شهید مطهری ارومیه بود.
یافته ها
از 173 کودک موردمطالعه دارای سرولوژی مثبت، طبق نتایج هیستوپاتولوژی 100 کودک (67 پسر و 106 دختر) مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری بودند درحالی که 73 کودک عفونت نداشتند(Roshani، 2014 #1404). بر طبق محاسبات آماری درصد حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی به ترتیب برای IgG 84، 63،75 و 74، برای IgM 54، 60،65،48 و برای تست اوره آز سریع 87،78، 84، 81 محاسبه گردید (p<0/05).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق به نظر می رسد که در میان تست های تشخیصی عفونت هلیکوباکتر پیلوری تست تشخیصی آوره آز سریع بالاترین و آنتی هلیکوباکتر پیلوری IgM پایین ترین حساسیت و ویژگی را به خود اختصاص می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!