بررسی نقش ایزولاتور صفحه ای در کاهش میزان ارتعاشات منتقله در بدنه کانال و پایه فن سیستم تهویه

چکیده:
مقدمه
کاربرد سیستم های تهویه در صنایع و محیط های کاری با هدف بهبود شرایط محیطی برای کارکنان انجام می شود و عدم توجه به طراحی صحیح اجزای مختلف سیستم تهویه و روش های کنترلی مناسب، باعث تولید صدا و ارتعاش در بیشتر اجزای آن می گردد. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ایزولاتور صفحه ای در کنترل ارتعاشات سیستم تهویه برای کاهش ارتعاشات سیستم تهویه و همچنین، کاهش صدای سیستم انجام گردید.
روش ها
در این مطالعه تحلیلی، سیستم مورد نظر از نوع HVAC (Heating، ventilating and air conditioning) بود که دارای کانالی از جنس گالوانیزه و فن محوری بود. سنجش ارتعاش در بدنه کانال و پایه فن صورت گرفت و کاهش ارتعاشات منتقل شده پس از نصب و به کارگیری ایزولاتور بررسی گردید.
یافته ها
میزان کاهش سرعت ارتعاشی فن در سرعت 2580 دور بر دقیقه، 61 درصد به دست آمد و بیشترین تاثیر ایزولاتور ارتعاشی نیز در همین دور از فن بود. همچنین، در سرعت های بالا ایزولاتور تاثیر بسیار بهتری در کاهش سرعت ارتعاشی داشت و در سرعت های 2200 دور بر دقیقه و پایین تر، کاهش محسوسی در تاثیر ایزولاتور در کاهش سرعت ارتعاشی مشاهده شد.
نتیجه گیری
استفاده از ایزولاتور لاستیکی برای ماشین آلات کوچک مانند فن ها در سیستم تهویه، کارایی خوبی دارد که بر اساس بار وارد شده، جابجایی استاتیکی و میزان فشردگی ماده سازنده، می توان از آن ها به عنوان وسیله موثری در کاهش ارتعاش استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
694 تا 698
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!