بررسی زیر ساخت های رادیولوژی از راه دور در بیمارستان های منتخب شهر اهواز در سال 1393

چکیده:
مقدمه
رادیولوژی از راه دور توانسته با استفاده از فناوری هایی مانند سیستم آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی و بسترهای ارتباطی مناسب خدمات متنوعی را در حوزه رادیولوژی انجام دهد. یکی ازموارد مهم در بکارگیری رادیولوژی از راه دور توجه به زیرساخت ها و استانداردهای ضروری، است. لذا هدف این مطالعه بررسی زیرساخت رادیولوژی از راه دور در بیمارستان های منتخب شهر اهواز بود.
روش پژوهش: این مطالعه به روش توصیفی-مقطعی، در سال 1393 انجام شده است. زیرساخت های رادیولوژی از راه دور و میزان آگاهی کارشناسان و متخصصان رادیولوژی در چهار بیمارستان منتخب شهر اهواز، با استفاده از چک لیست و پرسشنامه بررسی گردید. روایی و پایایی چک لیست و پرسشنامه تایید شده بود. داده ها با مراجعه حضوری به بیمارستان های مورد مطالعه جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی در نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند.
یافته ها
یافته های پژوهش درمورد میزان آگاهی نسبت به زیر ساخت های رادیولوژی از راه دور نشان داد، بیشترین آگاهی مربوط به کادر درمانی بیمارستان علامه کرمی(ره)(32/77 درصد) و کمترین میزان آگاهی مربوط به بیمارستان آریا (32/65 درصد) بود. بیشترین زیر ساخت اطلاعاتی در بیمارستان بزرگ نفت وجود داشت.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد مشکلاتی از جمله فقدان سیستم PACS و موانع اقتصادی در اجرای رادیولوژی از راه دور وجود دارد. بنابراین ارائه مشوق های مالی از طرف دولت، توسعه زیرساخت های مخابراتی و افزایش آگاهی کارشناسان و متخصصان در این زمینه، می تواند به توسعه این سیستم در بیمارستان ها کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!