بررسی بیان پروتئین gp40/15 کریپتوسپوریدیوم پارووم در E. coli

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کریپتوسپوریدیوم یک انگل تک یاخته ای دارای اهمیت در پزشکی و دامپزشکی است که سبب اسهال و استفراغ در طیف وسیعی از مهره داران می شود. برخی از آنتی ژن های سطحی انگل از جمله gp40/15 در اتصال و تهاجم به سلول میزبان و تحریک سیستم ایمنی نقش مهمی بر عهده دارند. با کلون و بیان نمودن این آنتی ژن ها امکان دسترسی به پروتئین های نوترکیب انگل فراهم می شود. هدف این مطالعه بیان ژن gp40/15 کریپتوسپوریدیوم پارووم در باکتری اشرشیاکلی است.
مواد و روش ها
توالی ژن gp40/15 کریپتوسپوریدیوم پارووم از بانک ژن به شماره AF155624 استخراج و به صورت صناعی در PET28a+ کلون و تهیه گردید. جهت تایید از روش های ColonyPCR و هضم آنزیمی به وسیله آنزیم های محدودکننده BamHI وXhoI استفاده شد. پلاسمید نوترکیب به داخل باکتری اشرشیاکلی منتقل شده و بیان پروتئین با استفاده از SDS-PAGE، وسترن بلات و الایزا با استفاده از سرم حاوی آنتی بادی بر ضد انگل کریپتوسپوریدیوم پارووم تایید شد و سپس با ستون کروماتوگرافی تخلیص گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که ژن gp40/15 درپلاسمید PET28a+ کلون شده است و نتایج ColonyPCR و هضم آنزیمی پلاسمید PET28a+ حاوی ژن gp40/15، قطعه 921bp را نشان داد. بیان pEgp40/15 در باکتری اشرشیاکلی با استفاده از روش های SDS-PAGE، وسترن بلات والایزا تایید شد و باندی در حدود 43 کیلودالتون را نشان داد.
نتیجه گیری
ژن gp40/15 کلون شده در پلاسمید بیانیPET28a+ به طور موفقیت آمیزی در باکتری اشرشیا کلی بیان شده و پروتئین نوترکیب gp40/15 در آن تولید شده است. لذا، می توان از این پروتئین در مطالعات بعدی جهت ساخت واکسن های پروتئینی نوترکیب و طراحی کیت تشخیصی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!