مقایسه سوء رفتار در سالمندان نژاد فارس و ترک استان چهارمحال و بختیاری

چکیده:
زمینه و هدف
در کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه، گزارشی که منعکس کننده ی تاثیر فرهنگ های مختلف بر سالمندآزاری باشد، وجودندارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای سوء رفتار با سالمندان و عوامل مرتبط با آن در دو گروه فارس و ترک استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقایسه ای بوده که با مشارکت 400 نفر از سالمندان استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفت. روش نمونه گیری ازنوع تصادفی بود. پژوهشگر در چندین شهرستان پس از مراجعه به پارک ها و اماکنی که سالمندان واجد شرایط شرکت در مطالعه حضور داشتند و منازل آنان، پرسش نامه ی سالمندآزاری را تکمیل نمود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که 14/17 درصد از مشارکت کنندگان به نوعی سوء رفتار را تجربه نموده اند که 9/35 درصد آن سوء رفتار جسمی، 9/15 درصد سوء رفتار روانی کلامی، 16 درصد سوء رفتار غیرکلامی، 1/10 درصد غفلت از خود، 5/4 درصد غفلت دیگران، 3/23 درصد تجربه ی طردشدن از جانب دیگران و 3/14 درصد سوء رفتار مالی بوده است. همه ی انواع سوء رفتار در هر دو گروه ترک و فارس اختلاف آماری معناداری داشت ( 5 صدم≥p).
نتیجه گیری
علیرغم تاکید بر احترام به سالمند در فرهنگ ما سالمندان، انواع مختلف سوء رفتار را تجربه می کنند. لذا شناخت دقیق سوء رفتار با آنان و عوامل مرتبط با آن، می تواند آگاهی و حساسیت جامعه و سازمان های مرتبط با این پدیده را ارتقاء دهد تا از این معضل بهداشتی جلوگیری به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1529902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!