مقایسه شیوع کم خونی فقر آهن در افراد آلوده و غیر آلوده به هلیکوباکتر پیلوری در شهرستان کاشان

چکیده:
مقدمه
عفونت هلیکو باکترپیلوری از عفونت های شایع می باشد که عوارض متعددی دارد. بررسی ها به تاثیر این عفونت در کاهش جذب آهن بدلیل کاهش ترشح اسید معده و به تبع آن بروز کم خونی اشاره کرده اند. در این مطالعه، مقایسه شیوع کم خونی فقر آهن در افراد آلوده و غیر آلوده به هلیکوباکتر پیلوری در شهرستان کاشان مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
افرادی که به منظور بررسی آنتی بادی IGg به آزمایشگاه مراجعه کردند 412 نفر (229 نفر آلوده و 183 نفر غیر آلوده) انتخاب و با رضایت، 3 سی سی خون جهت اندازه گیری فرتین سرم (S.F) و شاخص های خونی(CBC) از آنها گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار شاخص های خونی بر حسب وضعیت آلودگی با هلیکو باکتر نشان داد فرتین سرم ) S.F) در افراد آلوده کمتر از غیر مبتلایان است (04/0=p) که این تفاوت، بر اساس جنس در زنان معنی دار بود (001/0>p). بررسی شاخص ها نشان داد S.F در همه گروه های سنی در افراد آلوده کمتر از غیر مبتلایان است و این تفاوت در افراد بالای 60 سال نیز از نظر آماری (001/0>p) معنی دار بوده و همچنین در گروه سنی خانم ها بالای 30 سال میانگین S.F در مبتلایان کمتر از غیر مبتلایان بوده و این تفاوت رابطه معنی داری را نشان داد (05/0>p).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد میزان فرتین سرم خانم های آلوده به هلیکو باکتر مورد بررسی، به ویژه در سنین بالای 30 سال کاهش معنی داری دارد که ممکن است ناشی از اختلال جذب آهن در افراد آلوده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!