بررسی نیازهای فرهنگی واجتماعی و اقتصادی و رفاهی و ساختار شهری اعضای کانون سالمندان شهر تهران

پیام:
چکیده:
اهداف
هدف از این مطالعه شناسایی نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و ساختار شهری اعضای کانون سالمندان شهر تهران و شناخت وضعیت فعلی آنها در 8 حیطه با رویکرد به پروژه سازمان جهانی بهداشت در مورد شاخص های شهر دوستدار سالمند است.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی-استنباطی، 400 سالمند ساکن شهر تهران و عضو کانون سالمندان (276 نفر زن و 124 نفر مرد با میانگین سنی 63 سال) با روش نمونه گیری تصادفی در پژوهش شرکت کردند. داده ها با پرسشنامه مشتمل بر دو بخش توصیفی و استنباطی جمع آوری شد. بخش توصیفی خود به دو بخش ویژگی های دموگرافیک (شامل 12 سوال) و نیازهای سالمندان در 8 حیطه و 75 شاخص تقسیم شد. شاخص ها در بازه نمره 5-1 مورد ارزیابی قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
در حیطه بناها و فضاهای باز بیشترین نمره به «تمیزی محوطه های عمومی» و کمترین نمره به «ارائه خدمات ویژه در فروشگاه ها و بانک ها» (با نمره میانگین 50/2 و 65/1)، در حیطه حمل و نقل بیشترین نمره به «مناسب بودن محل نصب چراغ های راهنمایی در تقاطع ها» و کمترین نمره به «حمل ونقل ویژه سالمندان» (با نمره میانگین 03/3 و 58/1)، در حیطه مسکن بیشترین نمره به «مناسب بودن طراحی داخلی خانه ها» و کمترین نمره به «مسکن ارزان قیمت و به تعداد کافی» (با نمره میانگین 93/1 و 51/1)، در حیطه مشارکت اجتماعی بیشترین نمره به «زمان مناسب برگزاری مناسبت های ویژه سالمندان» و کمترین نمره به «امداد به سالمندان در معرض انزوای اجتماعی» (با نمره میانگین 88/2 و 07/2)، در حیطه تکریم سالمندان و اجتماع پذیری اجتماعی بیشترین نمره به «نگاه مثبت به سالمندان در رسانه های جمعی» و کمترین نمره به «مشورت با سالمندان درمراکز تجاری برای ارائه خدمات بهتر» (با نمره میانگین 84/2 و 74/1)، در حیطه مشارکت شهروندی و اشتغال بیشترین نمره به «آموزش کارکنان سالمند برای مشاغل بعد از بازنشستگی» و کمترین نمره به «حمایت از فرصت های خوداشتغالی برای سالمندان» (با نمره میانگین 87/2 و 75/1)، در حیطه اطلاعات و ارتباطات بیشترین نمره به «امکان برقراری ارتباط کلامی» و کمترین نمره به «دسترسی عمومی و رایگان سالمندان به رایانه و اینترنت» (با نمره میانگین 33/2 و 77/1) و در حیطه حمایت اجتماعی و خدمات سلامت بیشترین نمره به «حمایت و ترغیب خدمات داوطلبانه» و کمترین به «شامل بودن هر دو نوع خدمات خانه داری و مراقبت های بهداشتی در خدمات مراقبتی خانگی» (با نمره میانگین 23/2 و 78/1) اختصاص یافت.
نتیجه گیری
در حیطه های هشت گانه، میانگین ارزیابی سالمندان از میزان برخورداری از نیازها کمتر از حد میانگین (11/2) بوده است. با کمی چشم پوشی تنها حیطه «مشارکت اجتماعی» به مرز متوسط نزدیک شده و حیطه «مسکن» کمترین نمره را به دست آورده است. به عبارت دیگر، برخورداری سالمندان از مسکن بیشترین نیاز در بین دیگر نیازها بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!