شناسایی محدودیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مسیر ورود به فاز دوم اصلاحات نظام نوین مالی سلامت: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظر به استقرار فاز اول اصلاحات مالی نظام سلامت (حسابداری تعهدی) در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ضرورت حرکت آن ها به سمت دومین فاز اصلاحات (حسابداری قیمت تمام شده)، این مطالعه با هدف شناسایی مهم ترین محدودیت های ورود به فاز دوم اصلاحات مالی نظام سلامت کشور در سال 1391 طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی بود که با استفاده از رویکرد دلفی انجام شد. در این مطالعه، یک گروه 15 نفری از متخصصان شامل معاونان توسعه منابع و مدیران مالی دانشگاه های علوم پزشکی و متخصصان نظام نوین مالی سلامت در وزارت بهداشت و درمان به صورت هدفمند انتخاب و در سه مرحله دلفی مشارکت نمودند و در این سطح، توافق در پاسخ هاحاصل شد.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود که بیشترین محدودیت بالقوه، لزوم توانمندسازی نیروی انسانی در بدنه اجرایی دانشگاه هاعنوان شد. جدید بودن بحث قیمت تمام شده در بخش بهداشت و درمان ایران و عدم وجود تجربه مشابه قبلی نیز اولین محدودیتی بود که در بعد محدودیت های بالفعل ورود به فاز دوم اصلاحات مالی سلامت، شناسایی شده است.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اجرای حسابداری تعهدی به عنوان یکی از مهم ترین پیش شرط های موفقیت در استقرار حسابداری بهای تمام شده، لازم است ابتدا با تعامل و همکاری بین معاونت های وزارت بهداشت و کادر مالی دانشگاه های علوم پزشکی، چارچوب و دستور العمل واحدی برای ورود به فاز قیمت تمام شده خدمات تدوین شده و با کمک نرم افزار،محدودیت وجود دستورالعمل ها رفع گردد و بدین ترتیب مسیر اصلاحات هموار تر گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!