بررسی نقش ماتریکس متالوپروتئینازهای1، 2، 3 و 9 در انفارکتوس قلبی حاد

چکیده:
مقدمه و هدف
شواهد موجود نشان می دهد که تغییرات ماتریکس خارج سلولی (ECM) در پی انفارکتوس قلبی حاد (AMI) ایجاد شده و آنزیم های ماتریکس متالوپروتئیناز (MMP) نقش مهمی در ایجاد آترواسکلروزیس، انسداد و انفارکتوس قلبی ایفا می کند. اهمیت مهار تغییرات ECM و آسیب های بعدی در بیماران مبتلا به ANI نشان دهنده نقش احتمالی MMP در این بیماری است؛ بنابراین در این مطالعه، فعالیت MMP-1، -2 ،-3 و -9 که احتمالا نقش مهمی در AMI ایفا می کنند، بررسی شد.
مواد و روش ها
پلاسما و سلول های تک هسته ای خون محیطی، 24 ساعت پس از آغاز AMI از خون 50 فرد مبتلا به AMI و 50 نفر سالم مشابه آن ها استخراج گردید. فرم فعال MMPs با روش های الایزا، حضور این پروتئین ها با روش ایمونوبلاتینگ و ارزیابی زایموگرافی و همچنین بیان mRNA توسط Real- time RCR اندازه گیری گردید.
نتایج
غلظت پلاسمایی پروتئین های MMPs در بیماران نسبت به کنترل افزایش نشان داد. با روش وسترن بلات و بیان ژن MMPs با روش PCR در دو گروه نتایج مشابهی نشان داد. در روش زایموگرافی نیز وزن های مولکولی 43، 66، 45 و 83 کیلودالتون نشان دهنده به ترتیب MMP-1، MMP-2، MMP-3 و MMP-9 در بیماران و گروه کنترل بود. ژن های این پروتئین ها در افراد مبتلا به AMI، نسبت به گروه کنترل افزایش نشان نداد.
نتیجه گیری
این مطالعه اولین بررسی ژن و پروتئین MMPs و همچنین غلظت MMP پلاسمایی در افراد مبتلا به AMI و گروه کنترل بود. به نظرمی رسد که افزایش فعالیت MMP در مبتلایان به AMI رخ داده و عدم افزایش بیان ژنی، نشان دهنده تنظیم پروتئین در سطح پس از رونویسی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!