ارزیابی شدت برش های مختلف بر برخی خصوصیات رویشی و زایشی دو گونه Teucrium polium و Helichrysum globiferum در مراتع کوهستانی قره باغ ارومیه

چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی شدت های مختلف برداشت بر ویژگی های زایشی و رویشی دو گونه Teucrium polium و Helichrysum globiferum در منطقه قره باغ می باشد. در این تحقیق ابتدا اقدام به انتخاب یک منطقه مناسب و کلیدی به مساحت نیم هکتار در منطقه مورد مطالعه شد و در سال اول حصارکشی و قرق شد. 40 پایه متوسط و هم اندازه انتخاب و برداشت های 25، 50، 75 درصد و تیمار شاهد بر روی آن ها اعمال شد (هر 10 پایه یک تیمار). برداشت به صورت ماهیانه توسط قیچی باغبانی و در فصل چرای منطقه صورت گرفت. تاثیر برداشت با بررسی تغییرات ایجاد شده در خصوصیات فنولوژیکی، تولید علوفه، ساقه های زایشی، بنیه و شادابی، مرگ و میر و ارتفاع دو گونه گیاهی مطالعه شد. داده های مربوط به تولید و بنیه و شادابی با طرح آماری اسپیلیت پلات در زمان در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با پنج تکرار و مدت چهار سال در نرم افزار SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعات آماری اثرات سال و درصد برداشت بر تولید علوفه گونه های مورد مطالعه نشان داد که اثر سطوح مختلف برداشت، سال های مختلف و اثر متقابل آن ها بر تولید علوفه و بنیه و شادابی در سطح یک درصد معنی دار می باشد. با توجه به یافته های تحقیق شدت برداشت 50 درصد برای گونه T. polium و 25 درصد برای گونه H. globiferum مناسب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1541582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!