هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان: با رویکرد حسابداری سنجش مسئولیت

چکیده:
سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، سطح نوینی از سیستم مدیریت هزینه می باشند که بر ردیابی هزینه به فرآیندها یا خروجی ها تاکید دارند. نتایج حاصل از اطلاعات ارائه شده در این سیستم، با هدف نظارت بر عملکرد مدیریت و کنترل مراکز مسئولیت موجب تسهیل در جریان اطلاعات درون سازمانی می گردد. در این راستا هزینه یابی بر فعالیت همسو با اهداف مذکور از طریق تجزیه و تحلیل فرآیندهای واحد اقتصادی موجب شناسایی فعالیتهای دارای ارزش افزوده سازمان به عنوان عامل اصلی ایجاد هزینه می گردد.
مقاله حاضر سعی در تشریح هزینه یابی برمبنای فعالیت با رویکرد سنجش مسئولیت در سیستم های یکپارچه دارد تا از یک سو گامی جهت نشان دادن کاربرد مفاهیم تئوریک در عمل و از سویی دیگر با توجه به تغییرات کاربردی و عملیاتی مفاهیم تئوریک در سیستم های یکپارچه، زمینه ای جهت ارتقاء و گسترش مفاهیم تئوریک حاصل گردد. در بخش اول مقاله به تشریح جریان اطلاعات و ارتباطات در سیستم های یکپارچه می پردازیم. بخش دوم مقاله را به بررسی سیستم هزینه یابی مبتنی بر حجم در مقایسه با هزینه یابی مبتنی بر فعالیت اختصاص داده ایم. در بخش سوم مقاله، به تفضیل اجزا و مفاهیم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سیستم های یکپارچه ارائه خواهد شد. در بخش پایانی به نتیجه گیری و ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود سیستم های موجود می پردازیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!