بررسی تاثیر چسب مخاطی تانیک اسید بر رفلکس تهوع در نواحی کامنرم و لوزه

چکیده:
مقدمه
بسیاری از کارهای دندان پزشکی از جمله قالب گیری ها و تهیه گرافی باعث تحریک رفلکس تهوع می شوند که از شایع ترین مشکلات دندان پزشکان و از عوامل نارضایتی بیماران می باشد لذا نیاز به درمان این شرایط کاملا واضح است.تاکنون پژوهش های انجام شده برای کاهش این رفلکس کم اثر یا وقت گیر و یا تهاجمی بوده است. در این پژوهش اثر تانیک اسید به فرم چسب مخاطی در کاهش رفلکس تهوع مورد بررسی قرارگرفت.
مواد و روش ها
ممطالعه تجربی به شیوه ی کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور انجام شد.تعداد 88 نمونه به شیوه ی غیر احتمالی آسان و از بین دانشجویان دانشکده دندان پزشکی اصفهان انتخاب شدند.شدت رفلکس تهوع با آبسلانگ سنجیده و ثبت شد و در هر درجه شدت رفلکس نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به 44 نفر چسب مخاطی A و 44 نفر دیگر چسب B داده شد. نمونه ها چسب را به کام سخت خود چسباندند و پس از 20 دقیقه دوباره شدت رفلکس تهوع در آن ها سنجیده و ثبت شد. داده ها به وسیله روش های آماری توصیفی، آزمون های آماری Mann-whitneyو Wilcoxonمورد ارزیابی قرار گرفتند(0/05 = α).
یافته ها
آزمون Wilcoxon نشان داد که درجه رفلکس تهوع قبل و بعد از مصرف چسب مخاطی تانیک اسید معنی دار است (0/001>p value ). میانگین کاهش شدت رفلکس تهوع در گروه تانیک اسید 0/47±1/23- و در گروه کنترل 0/32± 0/11- بود، آزمون Mann-whitney اختلاف معنی داری میان میانگین میزان کاهش در دو گروه نشان داد (0/001>p value ).
نتیجه گیری
چسب مخاطی تانیک اسید سبب کاهش رفلکس تهوع می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!