بررسی تولید بهاره ذرت شیرین (Zea mays var saccharata) در تاریخ های مختلف کاشت با استفاده از کشت زیر پلاستیک در منطقه گچساران

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی تولید بهاره ذرت شیرین (Zea mays var saccharata) به صورت کشت زیر پلاستیک در گچساران، این آزمایش در سال زراعی 89-1388 در زمین های دشت ابدالان در حومه شهر گچساران اجرا گردید. آزمایش به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. عامل های آزمایش شامل: هیبریدهای ذرت شیرین به عنوان عامل اصلی در چهار سطح (هیبریدهای مریت، چلنجر، چیس و بیسین) و تاریخ کاشت به عنوان عامل فرعی در پنج سطح (25 دی، 5 ، 15 و 25 بهمن و 5 اسفند) بودند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تاثیر هیبرید بر صفات تعداد روز تا ظهورگل تاجی و ظهور بلال، تعداد روز تا برداشت محصول، عملکرد تر بلال، شاخص برداشت بلال، شاخص برداشت دانه کنسروی، طول بلال، تعداد ردیف دانه در بلال، عملکرد تر بیولوژیک و وزن هزار دانه معنی دار بود. همچنین، تاثیر تاریخ کاشت بر صفات تعداد روز تا ظهور گل تاجی، تعداد روز تا ظهور بلال، تعداد روز تا برداشت محصول، عملکرد تر بلال، شاخص برداشت بلال، قطر بلال، طول بلال، عملکرد بیولوژیک و وزن هزار دانه معنی دار بود. هیبرید بیسین و چیس به ترتیب دارای بیشترین و کمترین عملکرد تر بلال به میزان 17.09 و 15.13 تن در هکتار بودند. بیشترین و کمترین میانگین عملکرد تر بلال به میزان 16.81 و 15.06 تن در هکتار به ترتیب در تاریخ های کاشت 25 دی و 5 اسفند به دست آمد. هیبرید بیسین دارای بیشترین عملکرد دانه کنسروی به میزان 8.39 تن در هکتار و هیبرید چلنجر دارای کمترین عملکرد دانه کنسروی به میزان 7.56 تن در هکتار بودند. بیشترین میانگین عملکرد دانه کنسروی به میزان 8.41 تن در هکتار در تاریخ 25 دی و کمترین عملکرد دانه کنسروی به میزان 7.45 تن در هکتار در تاریخ کاشت 5 اسفند به دست آمد. هیبرید مریت دارای بیشترین تعداد روز تا برداشت بلال به میزان 94.3 روز و هیبرید چیس دارای کمترین تعداد روز تا برداشت به میزان 86.2 روز برآورد شدند. بیشترین میانگین تعداد روز تا برداشت بلال به میزان 101.5 روز در تاریخ کاشت 25 دی و کمترین تعداد روز تا برداشت بلال در تاریخ کاشت 5 اسفند به دست آمدند. برهمکنش هیبرید و تاریخ کاشت نشان داد که بیشترین تعداد روز تا برداشت بلال به میزان 104.7 روز در هیبرید مریت در تاریخ کاشت 25 دی و کمترین تعداد روز تا برداشت بلال به میزان 78.3 روز مربوط به هیبرید چیس در تاریخ کاشت 5 اسفند بود. در مجموع با توجه به نتایج این آزمایش هیبرید بیسین و تاریخ کاشت 25 دی، جهت کشت زیر پلاستیک ذرت شیرین در منطقه گچساران می تواند مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!