بررسی تاثیر سطوح مختلف جیبرلیک اسید و سالیسیلیک اسید بر بهبود مولفه های جوانه زنی گیاه فستوکا Festuca arundinacea تحت تنش با ترکیبات آللوپاتیک

پیام:
چکیده:
این تحقیق جهت بررسی اثر ترکیبات آللوپاتیک اکالیپتوس (Eucalyptus camaldulensis) بر روی جوانهزنی بذر و رشد دانه رست Festuca arundinacea در شرایط آزمایشگاهی انجام گرفت تا میزان تاثیر ترکیبات آللوپاتیک و همچنین تاثیر پیش تیمار با جیبرلیک اسید و سالیسیلیک اسید بر کنترل خسارت ترکیبات آللوپاتیک تعیین شود. محرک های شیمیایی مورد استفاده عبارت بودند از: سه سطح جیبرلیک اسید (ppm125، 250 و 500) و سه سطح سالیسیلیک اسید شامل (100، 200 و300 میلی گرم در لیتر) و 5 غلظت (0، 25، 50، 75 و 100 درصد) از ترکیبات آللوپاتیک عصاره اکالیپتوس که به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح پایه به طور کامل تصادفی در چهار تکرار اجرا گردید. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار MSTAT-C تجزیه و تحلیل شدند و مقایسه میانگینها با آزمون چند دامنهای دانکن انجام گرفت. نتایج حاصل از تجزیه واریانس و مقایسه میانگین ها نشان داد که عصاره اکالیپتوس دارای اثر آللوپاتیک بازدارنده بر جوانه زنی بذر و رشد اولیه دانه رست میباشد. استفاده از محرک های شیمیایی به صورت پیش تیمار باعث افزایش رشد دانه رست مورد نظرگردید. به طوری که بیشترین تاثیر بر مولفه های رشد را جیبرلیک اسید به خود اختصاص داد. اثر متقابل سطوح آللوپاتی و پیش تیمار با محرک های شیمیایی بر درصد و سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه، طول ساقه چه، طول دانه رست و شاخص بنیه بذر معنی دار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!