بررسی اثر الگوهای تدریس بر فراشناخت دانش آموزان مقطع متوسطه از دیدگاه معلمان

نویسنده:
چکیده:
مطالعات نشان می دهد که انسان همواره در طول تاریخ به انباشتن اطلاعات و معلومات در حافظه کودکان به عنوان یک اصل اساسی آموزش مورد توجه قرار می داده است. از این جهت مهم ترین ویژگی و امتیاز کودکان بر یکدیگر داشتن قوه حافظه قوی برای حفظ اطلاعات معلومات بوده است در نتیجه به حافظه تاکید می شد. در قرن نوزدهم اصالت این نظریه مورد تردید واقع گردید با این حال امروزه هنوز این نظریه در محیط آموزش و پرورش سایه انداخته است.
روش های جدید آموزش و پرورش موجبات تغییر در ماهیت آموزش و پرورش را فراهم کرده و آموزش از راه حل مساله و کسب تجربه منجر به تغییر در رفتار یادگیرندگان می شود.
در این تحقیق روش های تدریس غالب (سخنرانی، پرسش و پاسخ، حل مساله و بحث گروهی) در نظام آموزشی و اثر آن بر فراشناخت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است.
اهداف کلی پژوهش بررسی اثر هر یک از الگوهای تدریس نامبرده بر فراشناخت دانش آموزان و ارائه پیشنهادها و راه حل هایی جهت بهبود مسائل آموزشی و پرورش به مسولین مربوطه می باشد سوالهای تحقیق عبارتند از:1-آیا آموزش به روش سخنرانی بر فراشناخت دانش آموزان اثر دارد؟
2- آموزش به روش حل مساله بر فراشناخت دانش آموزان اثر دارد؟
3- آیا آموزش با روش پرسش و پاسخ در فراشناخت یادگیرندگان تاثیر دارد؟
4- آیا آموزش با روش بحث گروهی در فراشناخت دانش آموزان اثر دارد؟
5- آیا بین اثر روش های تدریس فوق در فراشناخت دانش آموزان تفاوت دارد؟
جامعه آماری در این تحقیق کلیه معلمان مدارس متوسطه دخترانه شهرستان بهشهر اعم از زن و مرد انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 30 سوالی محقق ساخته که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 82% به دست آمده است روش آماری از نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون t تک متغیر و تحلیل واریانس است نتایج به دست آمده از تحقیق به شرح زیر می باشد.
آموزش به روش سخنرانی در فراشناخت دانش آموزان اثر ندارد، آموزش با تاکید بر حل مساله بر فراشناخت یادگیرندگان تاثیر دارد. بحث گروهی و روش پرسش و پاسخ نیز در فراشناخت دانش آموزان دوره متوسطه اثر دارد و نهایتا اثرگذاری هر یک از روش های فوق بر فراشناخت متفاوت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!