ضرورت توسعه رشته های آموزش علوم در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی

چکیده:
یکی از عوامل موثر بر کارآیی و اثربخشی نهادهای تعلیم و تربیت وجودمتخصصان آموزش علوم است. به همین دلیل تربیت متخصص آموزش علوم (Science Education) مورد توجه اغلب نظام های تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته جهان قرارگرفته است. (Lewin. 2000) این رشته ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان از تنوع نسبتا زیاد و پیشینه طولانی برخوردار است اما در دانشگاه های ایران تاکنون دردوه های کارشناسی ارشد، آن هم در رشته های محدودی شامل آموزش فیزیک،آموزش ریاضی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان فرانسه، آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبان ها و آموزش پزشکی آموزش پرستاری دایر شده است. محتوای اصلی برنامه درسی رشته های آموزش علوم در دوره های تحصیلات تکمیلی بسیاری ازدانشگاه ها مجموعه ای از درسهای تخصصی علوم، تعلیم وتربیت و تمرین معلمی و روش تحقیق در علوم رفتاری است.
مهمترین کارکرد فارغ التحصیلان رشته های آموزش علوم، تربیت پژوهشگر درنظام های آموزشی اعم از عمومی یا عالی است.
بدیهی است آموزش معلمان و محققان حرف های مستلزم وجود سطح قابل قبولی از دانش موضوع و همچنین پایه های نظری یادگیری و ماهیت آن در علوم و مهارتهای تحقیق م یباشد. رشته های آموزش علوم به مثابه رشته های در هم تنیده(interdisciplinary) با ترکیب منطقی یک موضوع علم با مباحث تعلیم و تربیت و آمار وروش تحقیق سازماندهی میشود. به عنو ان مثال، مباحث علم فیزیک، روش های آموزش فیزیک و روش های تحقیق در آموزش فیزیک محورهای اصلی دوره ی کارشناسی ارشد ودکترای رشته ی آموزش فیزیک را شکل میدهند که برای هر یک از این محورها درسها وفعالیتهایی برای دانشجویان پیش بینی می شود.
عدم توسعه رشته های آموزش علوم در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور خلاء محسوسی را در نظام آموزش عمومی و آموزش عالی ایجاد نموده است به ط وری که پژوهشگر حرف های برای تحقیق در آموزش علوم دردانشگاه های کشور نادر و بعضا نایاب است. تاسیس رشته های آموزش علوم پایه، علوم مهندسی، آموزش زبان و ادبی ات فارسی، آموزش معارف اسلامی، در دوره های تحصیلات تکمیلی یک ضرورت جدی برای نظام آموزشی کشور به شمار می رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!