تحلیل کیفی گفتار کودکان کاشت حلزون شده 6-4 ساله و مقایسه آن با همسالان عادی و کم شنوایان دارای سمعک

پیام:
چکیده:
هدف
با توجه به اهمیت زبان در برقراری ارتباط و نقش کلیدی حس شنوایی در آن، ارزیابی کیفی گفتار شاخص مناسبی در تعیین توانمندی های فرد می باشد، هدف این مطالعه تحلیل کیفی گفتار شامل میانگین طول گفته، غنای واژگانی، تعداد کلمات محتوایی و تعداد کلمات دستوری در کم شنوایان مادرزاد کاشت حلزون 6-4 ساله و مقایسه آن ها با همسالان عادی و کم شنوایان دارای سمعک می باشد.
روش کار
در این پژوهش که به صورت تحلیلی مقطعی انجام شد، 45 کودک کاشت حلزون، کم شنوا و عادی به طور مساوی برای نمونه گیری انتخاب گردیدند. بدین منظور پرسش نامه ای تهیه و در آن اطلاعات دموگرافیک هر کودک ثبت شد. 6 تصویر سریالی به صورت 3A و رنگی برای گرفتن نمونه گفتار توصیفی، تهیه و نمونه آزاد و توصیفی هر یک جداگانه ضبط شدند. میانگین طول گفته، غنای واژگانی، تعداد کلمات دستوری و تعداد کلمات محتوایی نمونه ها به دست آمد.
یافته ها
میانگین طول گفته در سه گروه کودکان کاشت حلزون، کم شنوا و عادی بهترتیب عبارتند از: 825/2، 14/2 و 63/5. تعداد کلمات دستوری و محتوایی این کودکان بهترتیب 7/5 و 175/135 (کاشت حلزون)، 56/3 و 42/103 (کم شنوا)، و 4/25 و 63/203 (عادی) محاسبه شد.
نتیجه گیری: تفاوت قابل ملاحظه میان شاخص های کیفی گفتار کودکان کاشت حلزون با کودکان کمشنوا مشاهده می شود. به بیان دیگر، کاشت حلزون تاثیر زیادی در رشد گفتار و زبان این کودکان داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!