بررسی خواص انتی باکتریال عصاره های الکلی و روغنی پروپولیس تولید شده در استان کردستان بر روی استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس، استرپتوکوک موتانس و انتروباکتر آئروژنز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروپولیس یکی از مهمترین محصولات زنبور عسل است که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی میتواند جایگزین خوبی برای آنتی بیوتیک های صنعتی و کاهش استفاده غیر ضروری از آنها باشد. ساختمان شیمیایی این ماده طبیعی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و همچنین حلالی که جهت عصاره گیری پروپولیس به کارمی رود می تواند تاثیر زیادی بر روی فعالیت ضدمیکروبی آن بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی خواص ضد میکروبی عصاره های الکلی و روغنی پروپولیس تولید شده در استان کردستان روی باکتری های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس، استرپتوکوکوس موتانس و انتروباکترآئروژنز میباشد .
روش بررسی
پس از جمع آوری پروپولیس از مناطق مختلف استان کردستان و تهیه عصاره های الکلی و روغنی حداقل غلظت مهارکنندگی(MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) روی سه سویه باکتری با استفاده از روش رقیق سازی در محیط مایع تعیین شد.
یافته ها
میانگین قطر هاله عدم رشد عصاره الکلی)با حلال اتانول 96 درجه و دی متیل سولفواکساید( بصورت معنی داری بیشتر از عصاره روغنی میباشد01/0>P . حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) عصاره الکلی پروپولیس برای باکتری های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس PTCC1435 ، استرپتوکوکوس موتانس PTCC1683 و انتروباکترآئروژنز PTCC1221 به ترتیب 0/16mg/ml ، 0/32 ، 0/65 و حداقل غلظت کشندگی(MBC) نیز به ترتیب 0/65 mg/ml ، 1/31 و 1/31 به دست آمد. حداقل غلظت مهارکنندگی(MIC) عصاره روغنی پروپولیس برای باکتری های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس PTCC1435 ، استرپتوکوکوس موتانس PTCC1683 و انتروباکتر آئروژنز PTCC1221 به ترتیب mg/ml 2/62 ،1/31 ، 1/31 و حداقل غلظت کشندگی (MBC) نیز برای هر سه باکتری 2/62 mg/ml به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که پروپولیس اثرات ضدمیکروبی قابل توجهی دارد. لذا می توان پروپولیس را در صنایع داروسازی و غذایی به کار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!