اثر عصاره هیدروالکلی گیاه کمای بیابانی (Ferula szowitsiana DC.) بر ادم التهابی پا در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه با توجه به عوارض داروهای شیمیایی، داروهای با منشاء طبیعی مورد توجه بسیار است. گیاهان خانواده کما عموما در طب سنتی به عنوان مهار کننده درد و التهاب مطرح هستند. مطالعه حاضر اثر ضدالتهابی عصاره هیدروالکلی گیاه کمای بیابانی (Ferula szowitsiana DC.) را به عنوان یکی از گونه های این خانواده بر ادم التهابی ناشی از تجویز کف پایی فرمالین مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روش ها
عصاره هیدروالکلی گیاه کمای بیابانی در نرمال سالین، اتانول و توئین 80 به نسبت 1:1:8 حل شد. موش های صحرایی نر با وزن تقریبی 200 تا 250 گرم در گروه های کنترل، حلال (i.p)، حلال (i.t)، دوزهای مختلف عصاره (50، 100، 200 و mg/kg400، i.p و μl10/μg8، i.t)، نالوکسان ( mg/kg2، i.p) و نالوکسان ( mg/kg2، i.p)-عصاره (mg/kg400، i.p) قرار گرفتند. به منظور ایجاد التهاب از 0/05 سی سی فرمالین 2/5 درصد و برای سنجش میزان التهاب از روش پلتیسمومتری استفاده شد.
نتایج
عصاره گیاه کمای بیابانی به صورت وابسته به دوز باعث کاهش التهاب گردید (0/001 P<). از تجویز نخاعی غلظت معادل موثرترین دوز در تجویز مرکزی استفاده شد که نتایج مشابه تجویز سیستمیک آن بود. اگرچه نالوکسان باعث کاهش اثر ضدالتهابی عصاره شد (0/01 P<)، اما به طور کامل آن را از بین نبرد (P<0/05).
نتیجه گیری
اثر ضدالتهابی عصاره گیاه کمای بیابانی احتمالا به واسطه تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی است و بخشی از این اثر به دلیل تاثیر بر سیستم اپیوئیدی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1547185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!