سنتز نانو ذرات نقره در زمینه هیدروژل پلی وینیل پیرولیدون بوسیله پرتودهی با الکترون های پرانرژی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نانو ذرات نقره کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند. در روش های معمول نانو ذرات با روش شیمیایی سنتز می شوند، در تحقیق حاضر، سنتز نانو ذرات نقره در شبکه هیدروژل پلی وینیل پیرولیدون (PVP) به وسیله پرتودهی با باریکه الکترون انجام می شود.
مواد و روش ها
برای تهیه هیدروژل، پلی وینیل پیرولیدون به میزان 7 درصد به آب مقطر اضافه شد و تا دمای C◦80 همراه با هم زدن حرارت داده شد. پس از حل شدن، محلول نیترات نقره به مقادیرppm 200-100-70، به محلول PVP اضافه شد. سپس نمونه ها با دز kGy 33 پرتودهی شدند. خصوصیات هیدروژل تهیه شده به وسیله اسپکتروسکوپی UV-vis، طیف سنجی مادون قرمز، میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM )، کسر ژل، تورم و آزمون فعالیت ضد میکروبی بررسی شد.
یافته ها
طیف جذبیUV-vis نانوکامپوزیت Ag/PVP، تشکیل نانو ذرات را تایید کرد و بررسی نمونه با میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) تشکیل نانو ذرات نقره در ابعاد 5 تا 10 نانومتر را نشان داد. بررسی طیف FTIR نشان داد که پیوند کئوردینانس بین نیتروژن حلقه پیرولیدونPVP و نانو ذرات نقره تشکیل می شود. میزان تورم و درصد ژل نانوکامپوزیت Ag/PVP با هیدروژل بدون نقره یکسان می باشد. نتایج آزمون ضدمیکروبی نشان داد که هیدروژل Ag/PVP دارای خاصیت ضدمیکروبی می باشد.
نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص شد که پرتودهی با الکترون روشی مناسب برای تولید نانو ذرات نقره در درون ماتریس هیدروژل ها می باشد. توانایی تولید نانو ذرات نقره در ماتریس پلیمر هم زمان با فرایند استریلیزاسیون، تکنیک پرتودهی را برای کاربردهای پزشکی جذاب می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!