ارزیابی همخوانی BIS با معیارهای تعیین پیش آگهی در بیماران لوله گذاری شده با صدمات پاتوژنیک مختلف سر ناشی از ضربه حاد به سر بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اطلاعات قطعی در موردکارآیی و تاثیر BIS برای استفاده روتین در بخش مراقبت های ویژه وجود ندارد. یک راه ارزیابی سودمندی پایش BIS در بخش مراقبت های ویژه ارزیابی همخوانی آن با معیارهای معمول پیش آگهی بیماران (APACHE II) و SOFA Score) و همچنین صدمات پاتوژنیک مختلف با پیش آگهی های متفاوت است. لذا هدف این مطالعه بررسی همخوانی BIS با معیارهای تعیین پیش آگهی APACHE IIو SOFA Score در بیماران لوله گذاری شده با صدمات پاتوژنیک مختلف سر ناشی از ضربه حاد به سر بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)
مواد و روش ها
تعداد 30 بیمار بالای 15 سال، دچار ضربه به سر، لوله گذاری شده و بستری در واحد مراقبت های ویژه پس از تعیین معیارهای ورود و خروج، در این مطالعه مقطعی شرکت داده شدند. بیماران در 3 روز ابتدای بستری هر روز به مدت 6 ساعت هر ساعت مورد ارزیابی با BIS قرار گرفتند. APACHE II بیماران در زمان بستری و SOFA Score روزانه بیماران در 3 روز اول ثبت گردید. تشخیص نوع و محل ضایعه سر بر اساس سی تی اسکن انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری صورت گرفت. P-value زیر 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
نه در مورد آپاچی و نه در مورد SOFA ارتباطی با میانگین BIS هر روزه بیماران و نیز BIS مجموع و نیز ارتباط نقطه ای وجود ندارد.میانگین اعداد BIS در روزهای دوم و سوم در نوع ضایعات مختلف (له شدگی نسج مغز، خونریزی زیر سخت شامه،...) با هم اختلاف معنی داری دارد.
نتیجه گیری
در بیماران ضربه حاد سربستری در بخش مراقبت های ویژه، BIS احتمالا همخوانی قابل قبولی با معیارهای پیش آگهی بیماران (APACHE II وSOFA Score) ندارد. انواع مختلف صدمات ایجاد شده در سر در اثر وارد آمدن حاد ضربه که به نسبت یکدیگر اغلب پیش آگهی متفاوتی دارند، احتمالا محدوده های اعداد BIS متفاوتی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!