ارزیابی جو ایمنی از دیدگاه پرستاران در یکی از بیمارستان های شهر ارومیه در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
جو ایمنی درک مشترک کارکنان از الویت ایمنی در یک سازمان می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی جو ایمنی با استفاده از پرسش نامه نوردیک در یک بیمارستان بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی 92 پرستار شاغل در بخش های مختلف یک بیمارستان، پرسش نامه جو ایمنی نوردیک (NOSACQ-50) را تکمیل کردند. پاسخ پرستاران در یک سری لیکرت 4 تایی ثبت گردید. با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی، نتایج مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
72% از پرستاران زن و بقیه (28%) مرد بودند. میانگین امتیاز ابعاد جو ایمنی متفاوت بود. پرستاران کم ترین و بیش ترین امتیاز را به ترتیب به ابعاد» اولویت و توانایی ایمنی مدیریت» و «ارتباط ایمنی متقابل، یادگیری و اعتماد در توانایی ایمنی» دادند. میانگین امتیاز جو ایمنی در بین بخش های مختلف بیمارستان در گستره 49/2 تا 67/2 بود. میانگین امتیاز کسب شده در تمامی ابعاد جو ایمنی در بین گروه های سنی و سابقه کار از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت (05/0>P-value).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه می توان گفت که جو ایمنی در بیمارستان مورد مطالعه از دیدگاه پرستاران نسبتا مطلوب بود. با این حال باید تلاش هایی صورت گیرد تا جو ایمنی به ویژه در ابعاد مربوط به مدیریت ایمنی بهبود یابد. اقدامات کنترلی اصلاحی باید در تمامی بخش های بیمارستان و برای تمامی کارکنان آن با هر گروه سنی و سابقه کار به طور یکسان اجرا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!