بررسی همبستگی بین شاخص های سبک دلبستگی و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با افسردگی (از طریق تحلیل مسیر)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اخیرا پژوهشگران حوزه ی روانشناسی توجه خود را به شناسایی عوامل واسطه ای بین دلبستگی و افسردگی معطوف نموده اند. با توجه به عوارض شناخته شده ی نادیده گرفتن این عوامل واسطه ای روی سبب شناسی افسردگی در تشخیص و درمان افسردگی، در این تحقیق در نظر است از طریق ضریب استاندارد مسیر رابطه بین شاخص های سبک دلبستگی و نیازهای بنیادین روانشناختی با افسردگی بررسی گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در رابطه بین دلبستگی و افسردگی می باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش توصیفی از نوع همبستگی روی 290 نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی انجام شد. شاخص های نیازهای بنیادین روانشناختی شامل خودمختاری، شایستگی و تعلق از طریق مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی، شاخص های دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا از طریق مقیاس دلبستگی بزرگسال و شاخص افسردگی با مقیاس افسردگی مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک، اندازه گیری و ضریب مسیر از روش تحلیل مسیر تعیین و گزارش گردید.
یافته ها
یافته های حاصل از تحقیق نشان داد بین شاخص های پنج گانه با افسردگی همبستگی وجود ندارد (7/0>r) و همبستگی بین دلبستگی اجتنابی با افسردگی 15/0 ولی از طریق ارضای نیازهای بنیادین 35/0 و نیز همبستگی بین دلبستگی دوسوگرا و افسردگی 26/0 و از طریق ارضای نیازهای بنیادین 45/0 بود (01/0>P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که نیازهای بنیادین روانشناختی می توانند روی آسیب شناسی افسردگی و سبک دلبستگی بهتر از ارتباط مستقیم سبک دلبستگی و افسردگی تاثیر بگذارد. تحقیقات بیشتر را در این زمینه توصیه می کنیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!