اثر روغن هسته انگور بر میزان اضطراب و فعالیت های حرکتی رت های نر بالغ نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اضطراب یک بیماری رایج در جامعه می باشد که نوروترانسمیترهای متعددی در آن دخیل می باشند. استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری با عوارض جانبی بیشماری همراه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی خواص ضد اضطرابی روغن هسته انگور بر موش های صحرایی نر در مدل ماز بعلاوه ای مرتفع است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی رت ها در محدوده وزنی 250-300 گرم به 5 گروه آزمایشی 8 تائی تقسیم و روغن هسته انگور 5 روز متوالی به روش گاواژ تجویز و تست های رفتاری 30 دقیقه پس از گاواژ انجام شد. خصوصیات ضد اضطرابی روغن هسته انگور توسط مدل ماز بعلاوه ای مرتفع و تعادل حرکتی با استفاده از دستگاه روتارود بررسی شدند. پس از تست های رفتاری، از قلب حیوانات تحت بی هوشی عمیق خونگیری شد و پس از جدا کردن سرم تست ظرفیت آنتی اکسیدانی انجام شد.
یافته ها
در گروه های دریافت کننده روغن هسته انگور با دوزهای50 (2/1±15)، 100(8/1±21/5) و 200(8/1±27/5) میلیگرم بر کیلوگرم وزن بدن، تعداد دفعات ورود به بازوی باز در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافت (0/008=p، 0/005=p و 0/008=p). همچنین روغن هسته انگور با دوز 200(95/17±177/5) میلیگرم باعث افزایش معنی داری در مدت زمان ماندن در بازوهای باز شد(0/023=p). ظرفیت آنتی اکسیدانی سرم خون در گروه های دریافت کننده روغن هسته انگور به میزان چشمگیری بیشتر بود.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، روغن هسته انگور ممکن است از طریق مهار استرس اکسیداتیو باعث کاهش میزان اضطراب در موش های صحرایی نر در مدل ماز به علاوه مرتفع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!