وضعیت استفاده از طب مکمل در خانم های باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اصفهان در سال 1392

چکیده:
مقدمه
استفاده از روش های طب مکمل در سال های اخیر افزایش چشمگیری به خصوص در میان زنان داشته است، تا جایی که این استفاده در بارداری نیز ادامه می یابد؛ در حالی که مطالعات اندکی در زمینه میزان و الگوی مصرف انجام شده است. بنابراین، با توجه به حساسیت دوران بارداری و کمبود اطلاعات در مورد نحوه به کارگیری روش های طب مکمل در بارداری، این مطالعه با هدف بررسی وضعیت کاربرد طب مکمل در دوران باردای انجام گرفت.
روش ها
مطالعه مقطعی حاضر در سال 1392 بر روی 599 نفر از خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اصفهان انجام شد. اطلاعات با استفاده از مصاحبه توسط پرسشگر آموزش دیده و با کمک پرسش نامه جمع آوری گردید. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون Independent t و همبستگی Pearson و Spearman در نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که 8/45 درصد از مشارکت کنندگان از یک روش و 0/21 درصد از بیش از یک روش طب مکمل در بارداری استفاده نموده بودند. 2/33 درصد از خانم ها هیچ کدام از روش های طب مکمل را در دوران بارداری استفاده نکرده بودند. شایع ترین روش های طب مکمل به کار رفته شامل دعا و نذر، داروهای گیاهی و ماساژ بود. بین سطح تحصیلات و شغل با تعداد روش های طب مکمل استفاده شده در بارداری رابطه معنی داری وجود داشت؛ به طوری که استفاده از روش ها در خانم های شاغل (020/0 = P) و با تحصیلات بالاتر (001/0 > P) بیشتر بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه بیانگر مصرف بالای روش های طب مکمل در میان خانم های باردار می باشد. بنابراین، انجام تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی، عوارض و تداخلات هر یک از این روش ها پیشنهاد می گردد. همچنین، آموزش منسجم کارکنان بهداشت و درمان و آموزش عمومی در مورد اثرات و عوارض طب مکمل ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!