بررسی و تعیین شاخص های پرتو فرابنفش و ذرات معلق (10PM، 5/2PM و 1PM) در استان زنجان

چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت روزافزون ذرات معلق و اعلام وضعیت هوا در بسیاری از کشورها از نظر میزان پرتو فرابنفش، در این مطالعه داده های ماکزیمم آلودگی ذرات معلق 10، 5/2 و 1 میکرونی که به صورت سری زمانی 1 ساعته تهیه شد و شاخص جهانی پرتو فرابنفش، به منظور پیش بینی میزان آلودگی این آلاینده ها مورد استفاه قرار گرفت.
روش ها
به منظور ارایه حدود تقریبی این شاخص در استان زنجان از تکنیک همپوشانی، نقشه ایران و نقشه پرتو فرابنفش ارایه شده توسط سازمان جهانی بهداشت برای مناطق مختلف جهان استفاده شده است. به منظور اندازه گیری ذرات معلق از دستگاه سنجش گرد و غبار محیطی در شهر زنجان استفاده شد که به مدت یک ساعت به صورت یک روز در میان از اواسط مرداد ماه تا اواسط شهریور ماه اقدام به نمونه برداری شد.
یافته ها
با توجه به روش تکنیک همپوشانی نقشه ها، مقدار شاخص پرتو فرابنفش برای استان زنجان 4 تا 5 بود که مطابق با محدوده طبقه بندی شاخص در حد متوسط از نظر در معرض قرارگیری می باشد و با داده های سامانه جامع اطلاعات بهداشت محیط کشور مطابقت دارد. مقدار متوسط یک ساعته ذرات معلق برای 10PM، 5/2PM و 1PM به ترتیب برابر با 95/64، 6/18 و 67/12 میکروگرم بر متر مکعب برای شهر زنجان به دست آمد.
نتیجه گیری
از نظر مقدار ذرات معلق در مقایسه با استانداردهای کیفیت هوای آزاد شهر زنجان شرایط مطلوب بود. در تفسیر شاخص پرتو فرابنفش می توان گفت که استان زنجان از نظر شاخص پرتو فرابنفش در مقایسه با معیار مورد استفاده، در وضعیت متوسط می باشد. با توجه به افزایش مقدار این شاخص در کشور از شمال به سمت جنوب، استان زنجان در وضعیت بهتری نسبت به استان های جنوبی تر قرار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!