مقایسه تاثیر کرم املا و طب فشاری بر شدت درد ناشی از رگ گیری در کودکان12-6 ساله بستری

پیام:
چکیده:
مقدمه
قرار دادن کاتتر وریدی یکی از رایج ترین روش های تهاجمی است که توسط پرستاران انجام می شود. وجود درد در کودک به هنگام انجام این اقدام می تواند، تاثیرات مخربی بر جسم، روح و روان وی داشته باشد، بنابراین پیشگیری و تسکین درد درکودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است. روش های متعددی برای کاهش درد پیشنهاد شده است. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر کرم املا و طب فشاری بر شدت درد ناشی از رگ گیری در کودکان12-6 ساله بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت.
روش
این پ‍ژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که 120 کودک بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1392در آن شرکت داشته و به طور تصادفی به سه گروه کرم املا، طب فشاری و کنترل تقسیم شدند و در گروه کرم املا قبل از رگ گیری کرم املا استعمال شد، در گروه طب فشاری نیز مداخله طب فشاری توسط پرستار انجام شد و گروه کنترل تنها مراقبت های روتین را دریافت کرد.شدت درد ناشی از رگ گیری در هر سه گروه بعد از رگ گیری با استفاده از مقیاس عددی درد Numerical analog scale)) سنجیده شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS (نسخه 18)، با کمک آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس و من ویتنی، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شدت درد حین رگ گیری در بین سه گروه از لحاظ آماری اختلاف معنی دار، داشته استP<0/0001) ). میانگین و انحراف معیار شدت درد در گروه کرم املا (1/69± 3/45)، طب فشاری (1/8± 3/35) و گروه کنترل (1/5± 8/65) بوده است که شدت درد در دو گروه کرم املا و طب فشاری نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد P<0/0001) ). اما شدت درد بین دو گروه کرم املا و طب فشاری از لحاظ آماری تفاوت معنی دار نداشته است (0/99 P =).
نتیجه گیری
استفاده از روش های غیردارویی در تسکین درد از نظر هزینه و در دسترس بودن بر روش های دارویی ارجحیت داشته و می توان استفاده از طب فشاری را به عنوان یک روش جایگزین برای روش های دارویی پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!