تبیین دلایل اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه های شهر سنندج: مطالعه ای با رویکرد تحلیل محتوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان در حال افزایش است. جهت طراحی مداخلات و برنامه های پیشگیری کننده، شناسایی دلایل اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان ضروری می باشد. هدف از این مطالعه تبیین دلایلاعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه های شهر سنندج با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا بود.
روش و
مواد
در این مطالعهجهت تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد آنالیز محتوا استفاده شد. در سال 1394 از دانشگاه های شهر سنندج 15 دانشجوی مبتلای به اعتیاد اینترنت از طریق پرسشنامه ی اعتیاد به اینترنت یانگ وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات 7 مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته و 2 بحث گروهی برگزار شد. مصاحبه ها ضبط و تایپ شده و با استفاده از روش آنالیز محتوا تجزیه و تحلیل شدند. صحت و استحکام داده ها از طریق معیارهایی شامل اعتبار، مقبولیت، تایید پذیری و انتقال پذیری بدست آمد.
یافته ها
آنالیز داده های کیفی در 4 طبقه اصلی ارائه شد: «ویژگی های اینترنت»، « انگیزه ها و نیازهای درونی»، «حس ناتوانی»، و «عوامل محیطی». شرکت کنندگان در مطالعه مهمترین دلایل اعتیاد به اینترنت را بیکاری و کمبود سرگرمی و تفریح برای جوانان می دانستند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که علل گرایش به اینترنت و وابستگی به آن نه تنها به دلیل ویژگی های مثبت و جذاب اینترنت بلکه به دلیل عوامل فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.درگیر کردن متولیان امور دانشجویی و انجام تحقیقات بیشتر در این راستا پیشنهاد میگردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!