تاثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی شهروندان امیدیه در سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی صوتی از مشکلات زیست محیطی شهرها محسوب می شود که میتواند اثرات زیانباری بر سلامت جامعه داشته باشد. در این مطالعه اثر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی شهروندان شهر امیدیه مد نظر قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی است که در پاییز سال 1394 به مدت یک ماه انجام شده است. برای اندازه گیری صدا از دستگاه صوت سنج Testo 815 استفاده گردید. اندازهگیری ها در بازه زمانی 9-7 صبح، 14-12 ظهر و 21-19 شب و در سه منطقه در قالب تجاری، تجاری – مسکونی و مسکونی انجام شد. سپس با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) عوارض عمده آلودگی صوتی از جمله اختلال در تمرکز حواس، اختلال در خواب و... بر سلامت عمومی 4 گروه (GHQ) مختلف از شهروندان مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد و مقایسه میانگین زوج گروه ها با آزمون Duncan انجام گرفت.
یافته ها
تحلیل نتایج نشان داد که شدت تراز صوت در هر سه بازه زمانی و در هر سه منطقه بالاتر از حد استاندارد بوده به A و (C و B) است. نتایج بررسی پرسشنامه ای نیز نشان داد که تاثیر عوارض عمده آلودگی صوتی مربوط به زیر شاخص ترتیب در عابران و مغازهداران خیابانهای شلوغ بیش از دیگران بوده است p<0/001).
نتیجه گیری
با توجه به بالاتر از حد استاندارد بودن میزان صدا در این شهر، ضرورت شناسایی منابع ایجاد کننده آلودگی صوتی و برنامه ریزی در جهت کاهش تراز صوت توصیه میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1562507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!