تاثیر هشت هفته تمرینات مقاومتی بر پاسخ های سازشی آندروژن ها و کورتیزول زنان یائسه

چکیده:
مقدمه
دوران یائسگی با کاهش نسبت هورمون های آنابولیک به کاتابولیک و در پی آن کاهش حجم و قدرت عضلانی همراه است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر پاسخ های سازشی آندروژن ها و کورتیزول زنان یائسه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی 16 زن یائسه و سالم با دامنه سنی 48 تا 62 سال و نمایه توده بدنی بیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع به روش هدفدار و در دسترس انتخاب و در یک برنامه هشت هفته ای تمرین مقاومتی دایره ای(8 ایستگاه؛ 3 ست 12 تکراری با شدت 65-40 درصد یک تکرار بیشینه) شرکت کردند. مقادیر تستوسترون، دهیدرواپی آندروسترون سولفات و کورتیزول سرم نمونه های خون 48 ساعت پیش و پس از مداخله جمع آوری و اندازه گیری شد. با استفاده از آزمون آماری تی استیودنت زوجی، تغییرات درون گروهی بررسی و نتایج در سطح معنی داری 05/0>P مقایسه شد.
نتایج
نتایج نشان داد متعاقب تمرین مقاومتی سطوح دهیدرواپی آندروسترون سولفات 58 درصد(000/0=P)؛ تستوسترون 71 درصد(017/0=P)؛ نسبت تستوسترون به کورتیزول 125 درصد(016/0=P) و نسبت دهیدرواپی آندروسترون سولفات به کورتیزول 61 درصد(002/0=P) افزایش معنی دار داشت. اگر چه مقادیر کورتیزول پیش آزمون نسبت به پس آزمون کاهش داشت ولی این تغییرات معنی دار نبود(459/0=P).
نتیجه گیری
هشت هفته تمرین مقاومتی سبب افزایش سطوح آندروژن ها شد، همچنین نسبت آنها به کورتیزول نیز افزایش معنی داری یافت. از این رو، تمرینات مقاومتی می تواند با افزایش نسبت هورمون های آنابولیک به کاتابولیک از کاهش حجم و قدرت عضلانی جلوگیری کرده و به تندرستی و سلامت زنان یائسه کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1562876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!