رابطه معناداری زندگی و حمایت اجتماعی ادراک شده در بین سالمندان ساکن آسایشگاه های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی معناداری زندگی در بین سالمندان ساکن آسایشگاه های شهر اصفهان براساس میزان حمایت اجتماعی ادراک شده آنان از سه منبع خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی شان بود.
مواد و روش ها در این پژوهش، تعداد 120 نفر (68 نفر مرد و 52 نفر زن) از سالمندان زن و مرد ساکن آسایشگاه های شهر اصفهان از طریق نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های معناداری زندگی و حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام و چندمتغیری داده ها نشان داد که 2/28 درصد تفاوت های فردی در معناداری زندگی سالمندان به تفاوت های فردی در مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده، دوستان و افراد مهم) بین آنها مربوط است که به ترتیب عامل خانواده و افراد مهم، بیشترین تاثیر معنادار را در تبیین تغییرات و پیش بینی معناداری زندگی سالمندان داشته اند. این همبستگی از نظر آماری معنی دار است (001/0=P). همچنین مدل رگرسیونی تبیین شده نیز براساس آزمون تحلیل واریانس انجام شده، خطی و معنادار است؛ زیرا مقدار آزمون F برای تعیین معنی داری اثر متغیرهای مستقل بر معناداری زندگی سالمندان 353/15 با سطح معنی داری 001/0=P است. معنی داری ضرایب رگرسیون نشان می دهد خانواده به طورمعنی داری، معناداری زندگی سالمندان را پیش بینی می کند؛ یعنی 8/19 درصد واریانس بین خانواده و معناداری زندگی سالمندان مشترک است که با اضافه شدن مولفه افراد مهم، شدت رابطه به 1/27 درصد افزایش می یابد.
نتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، سالمندانی که در سطح قوی تری از حمایت اجتماعی قرار دارند، احساس معنا در زندگی آنها نیز به طورمعناداری بیشتر است. به عبارت دیگر احساس معنا در زندگی، با سطوح حمایت اجتماعی ادراک شده قوی، ارتباط معناداری دارد و به گونه ای بخش مهمی از تفاوت های فردی در معناداری زندگی سالمندان، به تفاوت های فردی در میزان حمایت اجتماعی ادراک شده توسط آنان مربوط است؛ بنابراین، امروزه با توجه به دگرگونی های اجتماعی و ازدیاد مشغله فرزندان و کاهش ارتباط آن ها با والدین سالمند، پیش بینی می شود که کاهش حمایت درک شده از طرف خانواده توسط سالمندان -که مهم ترین مولفه پیش بینی کننده معناداری زندگی از میان دیگر مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده است-، میزان معناداری زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به گفته های سالمندان در مصاحبه های انجام شده با آنان، نقش کل اعضای خانواده در افزایش کیفیت زندگی سالمندان و دستیابی به تجربه لذت بخش از مولفه های معناداری زندگی محسوب می شود. ازاین رو، انتظار می رود با افزایش کیفیت و کمیت ارتباط اعضای خانواده با سالمندان، بتوان حمایت موردنیاز آنان را از طریق خانواده تامین کرد. این امر مستلزم آگاهی و درک کافی اعضای خانواده از شرایط جسمانی و روانی سالمندان است. این مطالعه نشان داد درمجموع با توجه به تاثیرگذاری حمایت اجتماعی ادراک شده سالمندان در معناداری زندگی آنان، توجه بیشتر به مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده در قشر آسیب پذیر سالمند احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!