افزایش تولید روغن غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری در مخمر مولد چربی یارویا لیپولیتیکا با موتاسیون و روش غربالگری سرولنین

چکیده:
روغن میکروبی شباهت زیادی به روغن گیاهی دارد؛ تنها تفاوت موجود غنی بودن روغن میکروبی از اسیدهای چرب غیراشباع است. این روغن ها در صنایع دارویی جهت مقاصد تکنیکی و در صنایع غذایی به عنوان روغن خوراکی قابل استفاده هستند. هدف از این مطالعه افزایش تولید لیپید و میزان اسید های چرب غیر اشباع با کمک موتاسیون در مخمر مولد چربی می باشد. در این پژوهش بهینه سازی تولید لیپید در مخمر یارویا لیپولیتیکا با استفاده از موتاسیون تصادفی با اشعه ماورای بنفش انجام شد و از سرولنین که دارای اثر ممانعت کننده بر تولید لیپید است جهت غربالگری استفاده گردید. موتانت هایی که دارای رشد طبیعی در حضور سرولنین بودند به عنوان سویه های برتر جهت مطالعات بعدی انتخاب شدند. تولید لیپید در سویه های موتانت و وحشی پس از گذشت مدت زمان انکوباسیون مقایسه شد. بدین ترتیب سویه ی موتانتی که دارای افزایش قابل توجهی در تولید لیپید بود انتخاب گردید. بهترین موتانت دارای افزایش 50 درصدی و 30 درصدی به ترتیب در تولید لیپید و بازده رشد بود. میزان لینولئیک اسید نیز پس از موتاسیون افزایش یافت. ترکیب اسیدهای چرب موجود در پروفایل لیپیدی مخمر مورد بررسی، پس از موتاسیون تغییر زیادی نکرده بود. البته میزان اسیدهای چرب غیر اشباع افزایش یافته، لذا این تکنیک جهت بهبود تولید لیپید بسیار موثر بود. استفاده از سرولنین به عنوان یک تکنیک غربالگری موثر در این پژوهش راه را برای جداسازی موتانت های برتر هموار نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!