نگرش دانشجویان متاهل به ازدواج: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نگرش ، به عنوان پدیده ای شناختی، بر رغبت به ازدواج، سن ازدواج و نیز بر پایداری آن تاثیر قابل توجهی دارد. با توجه به شکاف و خلا پژوهشی موجود در زمینه بررسی کیفی نگرش به ازدواج در داخل کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین نگرش دانشجویان متاهل به ازدواج صورت گرفته است.
روش
مطالعه حاضر، مطالعه ای کیفی از نوع تحلیل محتواست که اطلاعات آن از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته فردی با 18 دانشجوی متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز (ایران) جمع آوری شد. داده ها بعد از 18 مصاحبه به نقطه اشباع رسید. تحلیل داده ها از طریق روش تحلیل محتوای قراردادی صورت گرفت که پس از پیاده کردن مصاحبه های ضبط شده روی کاغذ و غوطه وری در تحلیل داده ها کدهای اولیه استخراج شد. جهت تعیین طبقات اصلی، کدهای اولیه در چند مرحله بازبینی، بررسی و طبقه بندی شد.
یافته ها
در نهایت، 589 مفهوم در کدگذاری اولیه، 68 مقوله در کدگذاری باز و 12 طبقه در کدگذاری محوری استخراج شد. این 12 طبقه و مضمون اصلی شامل عوامل فرهنگی – اجتماعی؛ طبقه تجربیات اولیه و مشاهده الگوهای ناقص؛ آگاهی و شناخت یکدیگر؛ حمایت های مادی و معنوی؛ طبقه ادراک حرمت و قداست ازدواج؛ فشارهای ازدواج؛ دخالت والدین و انتقال بین نسلی؛ عوامل اقتصادی؛ راهبردهای مقابله متناسب با نگرش؛ رشد شخصی ادراک شده و اشتیاق به ازدواج؛ دوسوگرایی در تمایل به ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج به عنوان عوامل موثر در شکل گیری نگرش دانشجویان متاهل به ازدواج شناخته شد.
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه، تغییر نگرش به ازدواج، به عنوان عامل اساسی ترغیب کننده جوانان به ازدواج، طی رویکردی سیستمی (طرح کلی) صورت می گیرد. در این رویکرد موارد زیر توصیه می شود: ترویج الگوهای موفق ازدواج در جامعه، حمایت های مادی و معنوی از سوی والدین، آموزش راهبردهای مقابله ای متناسب با چالش های ازدواج، افزایش مهارت های آمادگی ازدواج و حمایت دولت در تشکیل هسته های مشاوره ازدواج توسط روانشناسان و مشاوران با بصیرت و حرفه ای خانواده و ازدواج.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!