مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی زنان باردار به روش رحم جایگزین، تحت درمان با روش های کمک باروری و طبیعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناباروری برای زنان، یک تجربه استرس زا و یک دوره بحرانی است. زنان با از دست دادن شانس بارداری میزان پریشانی روانی، غم و اندوه بیشتر و بهزیستی روانشناختی کمتری دارند. حمایت اجتماعی ادراک شده زنان می تواند تحت تاثیر ناباروری دستخوش تغییر گردد. تحقیق حاضر با هدف مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی در زنان باردار به روش رحم جایگزین، تحت درمان با روش های کمک باروری و طبیعی شهر اصفهان انجام شده است.
روش
روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. بدین منظور 90 نفر از زنان باردار به روش کمک باروری و رحم اجاره ای، از بین مراجعان به مرکز ناباروری اصفهان و زنان باردار به روش طبیعی از بین مراجعین به مطب زنان و زایمان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده میشل و زیمت (2000) و همچنین مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف پاسخ دادند.
یافته ها
نتایج تحلیل مانوا نشان داد، بین روش های مختلف باروری در ابعاد ادراک حمایت اجتماعی فرد مهم و خانواده تفاوت معنادار وجود دارد (0/001>p) و زنان باردار به روش کمک بارورری حمایت اجتماعی ادراک شده بالاتری نسبت به زنان باردار به روش طبیعی دارند و زنان رحم جایگزین در مقایسه با دو گروه دیگر حمایت اجتماعی ادراک شده کمتری داشتند. همچنین به لحاظ بهزیستی روانشناختی در مولفه های روابط مثبت، تسلط بر محیط، رشد شخصی، هدفمندی (0/001>p) و پذیرش خود (0/05>P) تفاوت معنادار وجود داشته و میانگین بهزیستی روانشناختی در بین زنان باردار به روش طبیعی بالاتر از زنان باردار به روش های کمک بارداری و رحم جایگزین بدست آمد.
نتیجه گیری
این نتایج تلویحات مهمی در زمینه استفاده از این سازه ها و اهمیت مداخلات روانشناختی برای زنان بارور به شیوه های مختلف دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!