کارایی چند قارچ کش بر جوانه زنی کنیدیوم ها و رشد میسلیومی قارچ Beauveria bassiana (Bals.-Criv.) Vuill. در کنترل سفید بالک پنبه،Bemisia tabaci Gennadius

پیام:
چکیده:
در محیط های کشاورزی جهت کنترل بیماری ها و حشرات آفت از قارچ کش ها و حشره کش های گوناگونی استفاده می شود. این آفت کش ها می توانند بر قارچ های بیمارگر حشرات با قابلیت کنترل آفات تاثیر نامطلوب بگذارند. قارچ Beauveria bassiana یک دشمن طبیعی برای دامنه وسیعی از حشرات و بندپایان است و یکی از مهمترین قارچ های بیمارگر حشرات است که در دنیا برای کنترل آفات استفاده می شود. در این پژوهش تاثیر 10 قارچ کش بر رشد میسلیومی و میزان جوانه زنی کنیدیوم های این قارچ بیمارگر حشرات در غلظت های مختلف با روش رقیق سازی سریالی بر روی محیط های کشت PDA وSDAY و همچنین تاثیر سه قارچ کش آیپرودیون+کاربندازیم (WP 52.5%)، اکسی کلرور مس (WP 35%) و بنومیل (WP 50%)، بر کارآیی قارچ B. bassianaدر کنترل سفید بالک پنبه، Bemisia tabaci، در شرایط آزمایشگاهی و گلخانه ای در غلظت های توصیه شده، دو برابر غلظت توصیه شده و نصف غلظت توصیه شده مورد بررسی قرارگرفت. در بررسی جوانه زنی کنیدیوم ها، قارچ کش بنومیل و اکسی کلرور مس با IC50 به ترتیب 218/0 و 94/1381 میلی گرم بر لیتر بیشترین و کمترین بازدارندگی را داشتند. در بررسی رشد میسلیومی آیپرودیون+کاربندازیم با IC50 برابر با 076/0 و 112/0 میلی گرم بر لیتر به ترتیب بعد از سه و هفت روز برای این قارچبیشترین بازدارندگی را داشت. بنومیل و آیپرودیون + کاربندازیم در دو برابر غلظت توصیه شده بیشترین و اکسی کلرور مس در نصف غلظت توصیه شده کمترین تاثیر را بر کارآیی این قارچ در کنترل سفید بالک پنبه داشتند. بر اساس نتایج، استفاده از برخی قارچ کش های سیستمیک نظیر بنزیمیدازول ها منجر به خسارت و از بین رفتن این قارچ بیمارگر حشرات خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1567553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!