بررسی اثر روپوش سفید بر روی تعیین فشار خون بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چکیده:
پرفشاری خون شایعترین بیماری ارجاع دهنده بیماران به مطب پزشک است و 4/1 کل مردم پرفشاری خون را در طول زندگی تجربه میکنند. در جریان تشخیص و درمان فشار خون، اثر پرفشاری وایت کت (روپوش سفید) یکی از معضلات پزشکی محسوب می گردد، که در اثر اضطراب بیمار از حضور در محیط پزشکی حاصل می گردد و می تواند سبب تشخیص اشتباه فشار خون و یا تغییرات درمانی غیر لازم گردد. این اثر در جوامع مختلف با توجه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی و آشنایی افراد با محیط پزشکی درصد متفاوتی دارد. برای رفع این معضل دور راه استفاده اندازه گیری 24 ساعته فشار خون و یا اندازه گیری فشار خون در منزل پیشنهاد شده است. با توجه به عدم مطالعه منتشر شده در این زمینه در جامعه ایرانی بر آن شدیم تا این اثر را مورد مطالعه قرار دهیم. در این مطالعه شبه تجربی تعاد 100 بیمار واجد شرایط تحقیق (29 مرد و 71 زن) در سنین 32 تا 81 ساله که در مراجعه به درمانگاه دانشگاهی دارای فشار خون بالا بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. 15% بیماران بدون سابقه قبلی فشار خون و 85% دارای سابقه قبلی و تحت درمان دارویی بودند. فشار خون بیمار در مطب پس از دو بار گرفته شدن توسط پزشک به وسیله یک دستگاه فشار سنج جیوه ای و بالا بودن آن توسط پژوهشگر با همان دستگاه فشار سنج جیوه ای اندازه گیری و سپس فشار خون در منزل توسط همان دستگاه فشار سنج توسط پژوهشگر در شرایط یکسان اندازه گیری شد. یافته ها در فرم مخصوص ثبت گردید و توسط آزمون تی زوجی بررسی شد. نتایج نشاندهنده تفاوت معنی داری بین فشار خون سیستولی (P<0.001) و فشار دیاستولی (P<0.01) در مطب ومنزل در گروه تحت درمان دارویی و تفاوت معنی داری در فشار خون سیستولی (P<0.001) درافراد بدون سابقه قبلی فشار خون وجود داشت. در کل تفاوت فشار خون سیستولی بیشتر از 20 میلی متر جیوه (اثر وایت کت سیستولی) در 36% بیماران و تفاوت فشار خون دیاستولی بالاتر از 10 میلیمتر جیوه (اثر وایت کت سیستولی) در 43% بیماران مشاهده شد. ارتباط معنی داری میان تفاوت فشار خون بیماران در مطب توسط پزشک و پرستار، براساس جسن و وضعیت درمانی مشاهده نشد. تفاوت فشار خون دیاستولی در افرادی که دارو مصرف نکرده اند درمطب و منزل معنی دار نبود. این مطالعه نشانگر وجود اثر وایت کت به میزان قابل توجه در بیماران مراجعه کننده که تشخیص فشار خون برای آنها داده می شود و یا تحت درمان فشار خون قرار هستند می باشد و لزوم توجه به این امر را در شروع درمان و تغییرات درمانی، می طلبد. همچنین نشان داده شد که حضور پرستار در منزل و برآورد فشار خون توسط او می تواند در برطرف کردن اثر مغشوش کننده وایت کت بسیار موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p156788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!