اثر قارچ کش های ماندیپروپامید (SC 250)، پروپاموکارب هیدروکلراید+فلوپیکولید (SC 687.5) و مفنوکسام+کوپراکسی کلراید (WP 42.5) در کنترل بیماری سفیدک کرکی خیار (Pseudopronospora cubensis Berkeley & Curtis) در کشت گلخانه ای

پیام:
چکیده:
بیماری سفیدک داخلی کدوییان با عامل قارچ Pseudopronospora cubensis، یکی از بیماری های مهم گیاهان این خانواده می‏باشد. تعدادی از قارچ‏کش‏ها در مبارزه با این بیماری توصیه شده است. ولی به علت عدم کارایی برخی از آن‏ها و ملاحظات زیست محیطی و هم چنین، رعایت مواظبت‏های اکید بهداشتی برای سلامتی مصرف کنندگان، به کارگیری قارچ‏کش‏ها‏ی جدید با دزهای مناسب، می تواند آثار نامطلوب آن ها را به حداقل رساند. در این بررسی اثرات سه قارچ‏کش جدید ماندیپروپامید (ریووس® SC 250) با دزهای 1 و 5/1 در هزار، پروپاموکارب هیدروکلراید+فلوپیکولید (اینفینیتو® SC 687.5) با دزهای 2 و 5/1 در هزار و مفنوکسام+ کوپراکسی کلراید (ریدومیل گلد® پلاس WP 42.5) با دزهای 4 و 5 میلی لیتر در یک لیتر آب، در مقایسه با قارچ‏کش فاموکسادون+سیموکسانیل (اکوایشن® پرو WG 52.5)، به میزان 4/0 گرم در لیتر آب و تیمار بدون سمپاشی (شاهد)، در طرح بلوک‏های کاملا تصادفی، در سه تکرار در دوگلخانه‏ خیار درختی در شهرستان‏های فلاورجان و مبارکه‏ اصفهان روی خیار رقم خسیب (حساس به بیماری)، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. سم پاشی قارچ کش ها به محض رویت اولین علایم شروع و با گسترش بیماری تا سه مرتبه به فاصله‏ی یک هفته تکرار شد. بر اساس نتایج، قارچ کش های اینفینیتو (2 درهزار)، ریووس (1 درهزار) و اینفینیتو (5/1 درهزار) به ترتیب با 12/8 درصد، 21/20 درصد و 29/37 درصد شدت بیماری و با اختلاف معنی دار، بیشترین کارایی را در کنترل بیماری نشان دادند. نتایج حاصل از اجرای این آزمایش‏ها نشان داد که کمترین شدت بیماری مربوط به تیمار دو بار سمپاشی قارچ‏کش اینفینیتو (2 درهزار) پس از ظهور اولین لکه های ناشی از بیماری و به فاصله‏ی‏ یک هفته بود. هم‏چنین حداکثر اسپور تولید شده در پشت برگ‏ها مربوط به تیمار شاهد با میانگین 425 اسپور به ازای هر لکه و کمترین اسپور تولید شده مربوط به تیمار قارچ‏کش ریدومیل گلد پلاس با غلظت 5 در هزار با میانگین 33 اسپور به ازای هر لکه‏ی آلوده تعیین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!