عوامل موثر بر ناامنی و فعالیت های تروریستی در مرزهای شرقی کشور

چکیده:
زمینه و هدف
جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی خود در استان سیستان و بلوچستان همواره باچالش ها و مشکلات متعدد و متداوم روبرو بوده و این مشکلات در تمام حوزه های این محیط امنیتی باز تولید شده است. در حال حاضر تروریسم وگروهک های تروریستی به عنوان یک چالش امنیتی اصلی در محیط پیرامونی ایران محسوب می شود و با توجه به اقدامات تروریستی که از چندین سال گذشته تاکنون درشرق کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان رخ داده باعث بوجود آوردن مشکلات وخدشه دار کردن امنیت در این منطقه شده است هدف اصلی این تحقیقشناخت عوامل موثر بر ناامنی و گسترش فعالیت های تروریستی مرزهای شرقی می باشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن نیز توصیفی –تحلیلی می باشد. روش گردآوری داده ها تلفیقی از مطالعات اسنادی و مطالعات پیمایشی می باشد ابزار اصلی مورد استفاده برای گرداوری اطلاعات از طریق روش میدانی، پرسشنامه می باشد؛ برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. که برای پژوهش حاضر برابر با 87/0 به دست آمد. جامعه آماری این مطالعه 178 نفر است که متشکل از فرماندهای یگان های انتظامی، مرزبانان ناجا و اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 85 نفر تعیین شد.
یافته ها و
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش مهمترین عوامل موثر بر ناامنی و گسترش فعالیت های تروریستی مرزهای شرقی، عوامل اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی می باشند که با استفاده از آزمون فریدمن در بین این عوامل، عامل جغرافیایی دارای مهمترین تاثیر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1571762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!