تحلیل خوشه های موضوعی و ترسیم نقشه های علمی پژوهشگران ایرانی حوزه انگل شناسی با تاکید بر شاخص های هم تالیفی و شاخص اچ

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
استفاده از روش های علم سنجی به منظور شناسایی پژوهشگران برتر در حوزه های مختلف از یک طرف، و ترسیم نقشه های علمی مربوط به رشته های خاص از طرف دیگر در سطح بین المللی رواج بسیاری یافته است. لذا هدف مطالعه حاضر ، شناسایی پژوهشگران برتر حوزه انگل شناسی با توجه به شاخص های ترکیبی و همچنین شاخص های مربوط به انواع مرکزیت بود.
مواد و روش کار
این تحقیق از نوع مطالعات علم سنجی به شمار می رود. جامعه پژوهش را کلیه تولیدات علمی پژوهشگران ایران در حوزه انگل شناسی که در پایگاه تامسون رویترز (آی.اس.آی) بین سالهای 2015 – 1972 نمایه شده اند تشکیل داده اند. پس از بارگیری و ذخیره رکوردهای مذکور، با توجه به سوالات پژوهش از روش ها و نرم افزارهای مختلف علم سنجی برای پاسخ گویی استفاده شد. به بیان دقیق تر، به منظور خوشه بندی و مصورسازی موضوعات حوزه انگل شناسی که با توجه به فراوانی رخداد کلمات در عنوان مقالات انجام می شود از نرم افزار VOSviewer استفاده شده است. محاسبه و ترسیم شبکه های هم تالیفی و تعیین انواع مرکزیت های آن با استفاده از نرم افزارهای UCInet و NetDraw صورت گرفته است.
یافته ها
یافته های استخراج شده از نمایه نامه های استنادی آی.اس.آی حاکی از آن است که تاکنون تعداد 1271 تولید علمی توسط پژوهشگران ایران در حوزه انگل شناسی انجام شده است که Mohebali، Vatandoost، و Oshaghi به ترتیب با 102، 72، و 55 مدرک پرتالیف ترین پژهشگران این حوزه می باشند.
نتیجه گیری
به طور کلی و با توجه به یافته های حاصل از قسمت های مختلف این پژوهش (تعداد مقالات، شاخص اچ، شاخص های مرکزیت) می توان چنین اظهار داشت که Mohebali تاثیرگذارترین پژوهشگر انگل شناسی ایران به شمار می رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!